1.
Elhangzott
Londonban,
1855 január 7.-én
vasárnap reggel
a New Park Street
Baptista Gyülekezetben
„Én, az Úr, meg nem
változom; ti pedig, Jákóbnak fiai, nem emésztettek meg.“- Malakiás 3:6
Valaki azt mondta, hogy az emberi nem
számára a legmegfelelőbb tudomány maga az ember megismerése. Nem állok ellene e
véleménynek, de úgy hiszem, éppúgy igaz, hogy Isten választottjaihoz leginkább
illik Isten ismeretének tudománya. Egy keresztyénhez leginkább illik az
Istenség tanulmányozása. A legmagasztosabb tudomány, a legfenségesebb
elmélkedés, a legmagasabb bölcsészet amely szüntelen le tudja kötni Isten
gyermekének figyelmét: Annak a nagy Istennek a neve, természete, személye, munkája, cselekedetei és létezése
Akit ő Atyjának szólít. Az Istenségről való elmélkedésben van valami rendkívüli
gyógyító erő az emberi értelem számára. E tárgy oly fenséges, hogy gondolataink elvesznek annak
végtelenségében; oly mély, hogy büszkeségünk belefullad annak mélységébe.
Más tárgyakat képesek vagyunk felfogni, és megbirkózunk velük. Ezekben
egyfajta önelégültséget érzünk, s
tovább megyünk utunkon ezzel a gondolattal: ‘No, nézd csak, milyen okos
vagyok!‘. De amikor e magas fokú tudományhoz jövünk, és látjuk, hogy a mi
mérő-ónunk nem képes megmérni annak mélységét, sas-szemünk nem tudja felmérni annak magasságát, visszafordulunk
azzal a gondolattal, hogy ‘bármilyen okos legyen is az ember, mégis, mindhiába, e dologban csak olyan, mint egy szamárcsikó‘,
s felkiáltunk: „Mi csak tegnapiak vagyunk, és semmit sem tudunk!“[1].
Nincs még egy ilyen dolog, ami ennyire alázatossá tenné az embert, mint az
Istenről való elmélkedés. Kénytelenek leszünk átérezni:
„Nagy Isten! mily végtelen vagy Te!
Mily értéktelen férgek vagyunk mi!“
De miközben e téma megalázza az elmét ugyanakkor
kitágítja is azt. Aki gyakran gondol Istenre, szélesebb látókörű lesz, mint
az az ember, aki csak e korlátolt földgolyó körül küszködik. Lehet bár
természettudós, aki azzal dicsekszik, hogy képes felboncolni egy bogarat,
elemezni egy legyet, vagy elrendezni osztályok szerint bogarakat és állatokat
szinte kimondhatatlan elnevezésekkel, vagy
előadást tud tartani a
megatériumról[2] és a
plesiosaurusról[3] és minden
más kihalt állatokról; azt képzelheti, hogy az ő tudománya, bármi is az,
nemesíti és tágítja elméjét. Én mégis merészkedem azt állítani, hogy mindenek
felett a legkitűnőbb tudomány a lélek
művelésére a Krisztus tudománya, a megfeszített Krisztusé, és az Istenség ismerete a dicsőséges Háromságban. Semmi sem
szélesíti ki úgy az értelmet, semmi sem magasztosítja úgy fel az ember egész
lelkét, mint az Istenség nagy tárgyának
komoly, figyelmes, folytonos tanulmányozása. És, mialatt megalázó és
nemesítő, e tárgy nyilvánvalóan vigasztaló
is. Ó, valóban, a Krisztus szemlélésében egy csodálatos balzsam található, mely
minden sebet gyógyít; a mennyei Atyáról való elmélkedésben minden szomorúságunk
megszűnik. És a Szentlélek vigasztalásában minden fájdalmat szüntető gyógyír
rejlik. Szeretnéd elhagyni bánataidat?
Szeretnéd elvetni gondjaidat?
Akkor menj, vesd bele magad az Istenség mélységes tengerébe, tűnj el
annak végtelenségében, s mintegy nyugalmas csónakon fogsz előjönni,
felfrissülve és megújulva. Nem ismerek mást, ami így tudná vigasztalni a lelket,
ami így le tudná csendesíteni a gyász és bánat háborgó hullámait, ami így tudna
békét parancsolni a megpróbáltatások szeleinek, mint az Istenség tárgyán való
komoly, elmélyült elmélődés. Ez az a tárgy, amelyre meghívlak titeket ma
reggel. Bemutatjuk nektek ennek egy oldalát - a dicsőséges Jehova
változhatatlan voltát. „Én vagyok“ - mondja igém - „Jehova“, (mert
így kellene fordítani) „Én Jehova vagyok, és meg nem változom; ezért ti, Jákób
fiai, nem emésztődtetek meg.“
Három dolog áll előttünk ezen reggelen.
Mindenekelőtt, egy változhatatlan Isten;
másodszor, azok a személyek, akikre áldás származik ebből e dicső tulajdonságból,
a ‘Jákób fiai‘, és harmadszor, az áldás,
melyet így nyernek, - „meg nem
emésztetnek“. Fordítsuk figyelmünket
e három pont felé.
I.
Mindenek előtt elénk van tárva Isten
változhatatlan voltának tana.
„Én Isten vagyok, meg nem változom“.
Megkísérlem kifejteni, vagy inkább kiszélesíteni e gondolatot, és azután
néhány érvet fogok felhozni ez igazság bizonyítására.
1. Némi magyarázatát ajánlom ez igének,
először is azt mondva, hogy Isten Jehova, és ő nem változik lényegében. Mi képtelenek vagyunk megmondani nektek,
hogy mi az Istenség. Mi nem tudjuk, milyen lényegű az, amit mi Istenségnek
hívunk. Ő egy létezés, egy lény, de hogy mi az, nem tudjuk. Azonban, akármi
legyen is az, mi ezt az ő lényegének mondjuk, és e lényeg sohasem változik. A
halandó dolgok alkotóelemei állandóan
változnak. A hófehér-koronás hegyek nyáron
leteszik gyémántjaikat az oldalaikon lefolyó csermelyekbe, miközben a
viharos felhők új koronázást rendeznek számukra. Az óceán hatalmas
vízáradatával, egyre veszti vizét, mikor a napfény csókolgatja hullámait, s
pára formájában az égre ragadja azokat. Még maga a Nap is friss üzemanyagot
igényel a Mindenható kezéből, hogy feltöltse szüntelen égő kohóját. Minden
teremtmény változik. Az ember, különösen teste állandó átalakuláson megy
keresztül. Minden bizonnyal, hogy nincs már egyetlen részecske sem testemben
abból, ami ezelőtt egy pár évvel benne volt. A folytonos aktivitás folytán alkatunk elviselődik, sejtjeink
kicserélődnek, s új anyagrészecskék szaporodnak folyton testünkben, s így újra
feltöltődik, de lényege megváltozott. Az
anyag, melyből e világ készült, szüntelen múlékony, hasonlóan a víz folyásához,
ahol sok vízcsepp folyik el, s sok más következik utánuk, de azért mégis
fenntartva a folyó vízszintjét, ám szüntelen változtatva annak alkotóelemeit. De Isten örökké ugyanaz. Ő
nem változó anyagi részecskékből áll, hanem ő lélek - tiszta, lényegi és
mennyei lélek - és ezért ő változhatatlan. Ő mindörökre ugyanaz marad.
Örökkévaló homlokán nincsenek ráncok. Az évek sora nem öregíti őt. Látja, amint
a korszakok letűnnek, de számára ezek állandó jelent képeznek. Ő a nagy Vagyok,
a nagy Változhatatlan. Figyeljétek meg, az ő lényege nem ment változáson
keresztül, amikor egyesült az emberi természettel. Amikor Krisztus a régmúlt
években körülövezte magát halandó sárral, az ő istenségének lényege semmit sem
változott. A test nem lett Istenné, sem az Isten nem változott testté a
természet tényleges megváltozása által. A kettő egyesítve volt hypostásisos[4]
egységben, ámde az Istenség mindig ugyanaz maradt. Ugyanaz volt, amikor jászolban levő csecsemőként feküdt, mint aki
volt mikor áthatolt az egek függönyén. Ugyanaz az Isten volt, aki a kereszten
függött és akinek vére aláfolyt bíbor patakban, ugyanaz az Isten, aki örökkévaló
vállain hordozza a mindenséget és bírja a pokolnak és halálnak kulcsait.
Sohasem változott lényegében, még testtélétele által sem. Ő örökre, végtelenül
az egy változhatatlan Isten marad, a világosságok Atyja, akinél nincs változás,
vagy változásnak árnyéka.[5]
2. Ő nem változik az ő tulajdonságaiban. Amilyenek voltak Isten tulajdonságai
régen, ugyanazok most is, és mindegyikről elénekelhetjük: “Amilyenek voltak
kezdetben, olyanok most, és olyanok lesznek örökkön-örökké. Ámen.“ Hatalmas volt ő? Fenséges Isten
volt ő, amikor a nemlétezés méhéből egy
szavával előhozta a világot? Mindenható volt,
amikor felrakta a hegyeket, és kivájta
völgyeket a mélységekből? Igen,
ő hatalmas volt akkor, és az ő karjai nem bénultak meg ma sem. Ő ugyanaz az
óriás az ő fenségében. Az ő táperejének nedve nem száradt ki, és lelkének ereje
örökké szilárdan áll. Bölcs volt-e ő, amikor megalkotta ez óriási földgolyót,
mikor lefektette az univerzum alapjait? Volt-e bölcsessége, amikor megtervezte a mi üdvözülésünk utját és amikor
öröktől fogva kijelölte tiszteletet gerjesztő, fájdalmas üdvözítő tervét? Igen, és ő ugyanolyan bölcs most is. Nem
kevésbé hozzáértő, és nem bír kevesebb ismerettel. Szemei nem homályosodtak
meg: minden dolgot teljes világosságban
látnak. Fülei, melyek meghallották a történelem során népének kiáltásait, sóhajait, zokogásait és
nyögéseit, nem kezdtek nagyot hallani az évek hosszú során a sok
imameghallgatás miatt. Ő változhatatlan bölcsességében. Tökéletesen ismer, most
is, mint mindig is ismert; nem többet, sem kevesebbet. Ugyanolyan tökéletes
jártassággal és végtelen éleslátással
rendelkezik. És ő változhatatlan igazságosságában - legyen áldott az ő
szent neve! Igaz és szent volt ő a múltban; igaz és szent ő most is.
Változhatatlan az ő hűségében. Ígéreteket tett és megvalósította
azokat, szólt és meg is cselekedte.
Változhatatlan jóságában és természetének nagylelkűségében és jóakaratában.
Nem változott mindenható zsarnokká az, aki egykor mindenható Atya volt.
Ellenkezőleg, az ő erős szeretete gránitszilaként fennáll, meg nem rendül a mi
hűtlenségünk tomboló viharai miatt. És - áldott legyen az ő szent neve -, ő
változhatatlan az ő szeretetében. Amikor
először megírta a szövetséget, mily teljes volt szeretettel szíve népe iránt.
Tudta, hogy Fiának meg kell halnia, hogy megerősítse a szövetség pontjait.
Nagyon jól tudta, hogy le kell szakítsa szerelmesét kebléről, és el kell küldje
e földre, hogy elvérezzen és meghaljon. Nem habozott, hogy aláírja ezt a
fenséges szerződést. Sem nem tért ki annak beleljesítése elől. Ugyanolyan
nagyon szeret most is, mint akkor. És amikor a napok megszűnnek ragyogni, s a
holdak gyenge fényüket árasztani, ő még akkor is szeretni fog, örökkön-örökké.
Végy bármilyen tulajdonságát Istennek, és én ráírom arra ‘super idem‘ (mindig ugyanaz). Végy bármily dolgot, amit most
Istenről el tudsz mondani, és az nemcsak a sötét múltban volt elmondható, hanem
a fényes jövőben is mindig ugyanaz marad. „Én
vagyok Jehovah, én meg nem változom!“
3. Aztán Isten nem változik az ő terveiben.
Ha egy ember elkezd valamit építeni, és nem képes megvalósítani, úgy
megváltoztatja tervét: épít egy kisebb fundamentumot, s visszatervezi. Minden
bölcs ember így tenne egy ilyen esetben. De elmondható-e Istenről, hogy
elkezdett valamit építeni, és nem volt képes befejezni? Soha!
Amikor parancsa teljesítésékor korlátlan készletek álltak
rendelkezésére, s mikor jobb kezével
képes volt annyi csillagvilágot létrehozni, ahány harmatcsepp van reggelenként
a réten, - megállhat-e valaha is azért, mert elfogyatkozik ereje? Vagy megváltoztatja, módosítja,
újrarendezi-e tervét, mivelhogy nem képes megvalósítani? „De - mondja valaki - Istennek talán sohasem
volt terve“. Hát azt gondolod, hogy Isten sokkal értelmetlenebb, mint te,
uram? Te elkezdesz-e dolgozni terv
nélkül? „Nem - mondod -, nekem mindig
van egy számításom.“ Így Istennek is van. Minden embernek megvan a maga terve,
s Istennek is szintén megvan a magáé.
Isten egy nagy elme. Óriási elméjében
mindent előre elrendezett, mielőtt azt véghezvitte volna. És amint egyszer
megalapozta tervét, - jegyezd meg! - sohasem változtatja meg azt. „Ennek meg
kell történnie“ - mondja ő, és a sors vaskeze lejegyzi azt, és a rendelt időben
elkezdődik a végrehajtása. „Ez az én szándékom“, és nem képes ezt
megváltoztatni sem a föld, sem a pokol. „Ez az én határozatom - mondja -,
adjátok ezt hírül, ti angyalok; tépjétek bár le az ég kapujáról, ti démonok, de
megváltoztatni nem vagytok képesek a határozatot; annak meg kell történnie.“
Isten nem változtatja meg terveit. De miért is változtatná? Ő Mindenható, ezért mindent kedve szerint cselekedhet. Miért
változtatná? Ő tökéletesen Bölcs, és ezért sohasem
tervezhet valamit tévesen. Miért tenné?
Ő Örökkévaló Isten, ezért nem halhat meg terve megvalósulása előtt.
Miért módosítaná azokat? Ti, a
létezésnek értéktelen atomjai, életetek csupán kérészéletű! Ti csúszó férgek a
létezés babér levelén! Ti megváltoztathatjátok a ti terveiteket, de ő soha-soha nem változtatja az ővét. Nos, azt mondta Ő nekem, hogy az
ő terve az, hogy üdvözítsen engem? Ha
így van, akkor biztonságban vagyok.
4. Aztán Isten változhatatlan az ő ígéreteiben.
Ó, mi nagyon szeretünk Isten édes ígéreteiről beszélni! Ám ha csak egyről is
valaha változást feltételeznénk, többé sohasem beszélnénk róluk. Ha azt
gondolnám, hogy Anglia bankjegyei nem lesznek beválthatók a következő héten,
nem venném meg őket. És ha azt gondolnám, hogy Isten ígéretei sohasem
teljesednének be - vagyis, hogy Isten jónak látná néhány szó megváltoztatását
ígéreteiben - úgy búcsút mondanék a Bibliának! Nekem változhatatlan dolgokra
van szükségem: és úgy találtam, hogy változhatatlan ígéreteim vannak, amikor a Bibliához
fordulok. Mert „két változhatatlan tény által, melyekre nézve lehetetlen, hogy
az Isten hazudjék“[6] aláírta,
hitelesítette és megpecsételte minden ígéretét. Az evangélium nem „igen és
nem“; nincs ígérve ma és tagadva holnap; hanem az evangélium ígéretei örökre
igenek és ámenek Isten dicsőségére.[7]
Hívő testvérem! csodálatos volt az az igéret, amelyben tegnap részesedtél; és
ma reggel, amint a Bibliához fordultál, talán úgy találtad, hogy az igéret nem
volt édes. Tudod-e, miért? Azt
gondolod, hogy az ígéret megváltozott?
Semmiképpen! Te változtál meg. Itt van a dolog titka. Ettél valamit Sodoma
szőlőiből, és szád ezáltal elvesztette ízlőképességét, s nem tudod élvezni az
ígéret édességét. De ugyanaz a méz van ott, alapozz rája ugyanolyan értékeléssel. „Óh, - mondja Istennek egy gyermeke -
egyszer erősen ráépítettem házamat bizonyos szilárd ígértetekre. Aztán jött a
vihar, s én leestem, s úgy érzem el fogok veszni“. Oh, az ígéretek nem omlottak
le; a fundamentum nem rendült meg: a te kis kunyhód, melyet „fából, szénából és
pozdorjából“ építettél, csak az dőlt
össze.[8]
Te rendültél meg a sziklán, de nem a szikla rendült meg alattad.
De hadd mondjam meg nektek, milyen a legjobb mód e világban való élésre.
Hallottam egy fiatalemberről, aki ezt mondta egy négernek: „Nem tudom
elgondolni, hogy vagytok ti mindig oly boldogok a Úrban, míg én olyan gyakran
vagyok levert“. „Azért, uram, - mondta
a néger - mert én rádobom magamat,
ráhasalok az ígéretre - s ott nyugszom. Ön áll az ígéreten, - kevés
kapcsolata van vele -, és leesik, amikor jön a vihar. S aztán így kiált: ‘Jaj!
ismét lent vagyok!‘, miközben én egyből
az ígéretre borulok, és innen van, hogy
nem félek az eleséstől.“ Tehát, jertek, és szüntelen így szóljunk:
„Uram, itt van a te ígéreted. A te dolgod annak beteljesítése.“ Rávetem magamat
az ígéretre. Nem csupán állni akarok azon. Ez az, amit tennetek kell - boruljatok
az ígéretre. És ne felejtsétek el, minden egyes ígéret, egy szikla, egy
változhatatlan dolog. Ezért hát, vesd magad annak lábához, és nyugodj ott
örökre.
5. Ámde most egy kellemetlen dologhoz
érkeztünk, mely megrontja e tárgy szépségét. Némelyek számára közületek Isten
változhatatlan az ő fenyegetéseiben. Ha minden egyes ígéret szilárdan áll, s a
szövetségnek minden esküje beteljesedik, úgy halld meg, bűnös - jegyezd meg e
szót -, halld testi reményeidnek halált
harangozó hangját. Lásd testi bizakodásaidnak temetését. Istennek minden
fenyegetései, éppúgy, mint ígéretei, beteljesednek. Beszéljünk a határozatokról! Én mondok nektek egy határozatot: „Aki nem
hiszen, elkárhozik!“ Ez egy határozat,
egy alapelv, mely soha sem változik meg. Légy olyan jó, ahogy neked tetszik, és
olyan erkölcsös, amilyen csak tudsz, és oly tisztességes, amilyen csak akarsz,
járj olyan becsületesen, ahogy csak teheted, - mégis, változhatatlanul megáll e
határozat: „Aki nem hiszen, elkárhozik!“
Mit szólsz ehhez, te erkölcsös? Oh, kívánnád megváltoztatni, mondván:
„Aki nem él szentül, az elkárhozik!“. Ez is igaz lesz; de nem így van mondva.
Az ige azt mondja: „Aki nem hiszen“. Itt van a botránkozás köve és a megütközés
sziklája; és nem módosíthatsz rajta. Hinned kell, vagy pedig elkárhozol, -
mondja a Biblia. És jól jegyezd meg, Isten fenyegetése ugyanolyan
változhatatlan, mint Isten maga. És miután a pokol kínjaiban ezer év már eltelt,
feltekintesz, és látni fogod tűzben égő betűkkel e felírást: „Aki nem hiszen,
elkárhozik“. „De, Uram - szólsz - én
már elkárhoztam.“. Azonban az van
mondva „elkárhozik“ a jövőben. És
miután korszakok milliói letűnnek, és te fájdalmaid és gyötrelmeid miatt
végképp kimerült leszel, feltekintesz, és még mindig olvasni fogod
változhatatlanul, módosítatlanul: „ELKÁRHOZIK“.
És amikor belegondolsz, hogy az egész örökkévalóságnak ki kell nyújtania hosszú
fonalát, - hogy annak minden részecskéje, melyet mi örökkévalóságnak nevezünk,
le kell hogy teljen, s te még mindig ott fogod látni felírva e szörnyű szót: „ELKÁRHOZIK!“... Ó,
borzasztó gondolat! Hogy merem kimondani?
De meg kell, hogy mondjam. Uraim, nekem figyelmeztetnem kell titeket,
„hogy e gyötrelemnek helyére ne jussatok.“[9]
Rettenetes dolgokat kell mondjak számotokra. Mert, bár az Isten evangéliuma
örömüzenet, de a törvény egy ijesztően kemény dolog. A Sinai Hegy nagyon zord
és rettenetes. És jaj annak az őrállónak, aki nem figyelmezteti az istentelen
hitetlent. Isten változhatatlan az ő fenyegetéseiben, kárhoztató ítéleteiben. Ó
bűnös, vigyázz, mert „rettenetes dolog az élő Istennek kezébe esni!“[10]
6. Még egy
gondolatot hadd említsünk meg mielőtt tovább mennénk, éspedig azt, hogy Isten
változhatatlan szeretetének tárgyaiban - nem csupán szeretetében, hanem annak tárgyaiban is. Ha Istennek egy
kiválasztott szentje elkárhozna, úgy mind elkárhozhatna; és ha a szövetség
kitételeiből valami nem teljesülne,
úgy az egész elveszhet; s akkor az evangélium egy ígéretét sem tekinthetnők
igaznak. Sőt, a Biblia sem lenne egyéb hazugságnál, és semmi elfogadásra méltót
nem találnék benne. Egyből hitetlenné válnék, ha el tudnám hinni, hogy Istennek
egy szentje valaha végleg elesett volna. Ha Isten egyszer szeretett engem, úgy
az ő szeretete irántam örökké fog tartani!
“Ha egyszer Jézus arcáról rámhullt a
fény,
Úgy Jézus már örökre az enyém!“
Az örökkévaló
szeretetnek tárgyai sohasem változnak. Akiket Isten elhívott, azokat Ő meg is
igazítja; akiket megigazított, azokat meg is szenteli; és akiket megszentelt,
azokat meg is dicsőíti.
I.
Nos, miután
lehet hogy sok időt töltöttünk a változhatatlan Isten gondolatának
egyszerű kifejtésével, most megpróbálom érvekkel bizonyítani, hogy miért változhatatlan Ő. Habár nem vagyok oly
nagy érvelő prédikátor, mégis, egy érv melyet felhozok ez: számomra úgy tűnik, hogy Isten
létezése és az Ő lénye magába foglalja a változhatatlanságot. Gondolkozzunk csak egy kicsit. Létezik
egy Isten; ez Isten ural és kormányoz
mindeneket; ez az Isten teremtette a világot, Ő tartja fenn és visel gondot
reá. Miféle lény kell Ő legyen?
Milyennek kell tehát neki lennie? Úgy tűnik nekem, hogy képtelenek
vagytok egy változékony Istenre gondolni. Úgy értem, hogy maga a gondolat
annyira visszataszító a józan ész számára, hogy ha egy pillanatra is Istent
változónak gondolnátok, a szavak összeütköznének, és kénytelenek lennétek azt
mondani, „Akkor ő valamiféle ember kell, hogy legyen“, és egy mormonita
istenképzethez jutnátok. Én úgy fogom fel, hogy lehetetlen egy változó Istent
elképzelni; legalábbis, én így vagyok ezzel. Mások lehet, hogy képesek ilyesmit
is gondolni, de én nem tudom bevenni ezt. Oly képtelenségnek tűnik előttem egy
változó Isten gondolata, akárcsak egy kör-lépcső, vagy más hasonló abszurdum. A
dolog annyira ellentétesnek tűnik, hogy kényszerítve vagyok, ha egyszer
kimondom ‘Isten‘, egy változhatatlan lényre gondoljak.
2. Nos,
úgy gondolom, hogy az említett
bizonyíték elégséges; de még egy bizonyíték található Isten tökéletességének tényében. Úgy hiszem, Isten tökéletes
lény kell legyen. Mármost, ha ő tökéletes, úgy nem változhat. Ti nem látjátok
ezt? Tegyük fel, hogy én tökéletes
vagyok ma; de ha fennáll a
változandóság lehetősége, vajon tökéletes leszek-e holnap is a változás után?
Ha változom, akkor vagy egy jó állapotból egy még jobbra kell változnom - és ha
jobbá válhatok, úgy nem vagyok tökéletes most
-, vagy pedig egy jobb állapotból rosszba
változom, s így ezután már nem leszek tökéletes. Ha tökéletes
vagyok, nem változhatom mássá anélkül, hogy tökéletlenné ne válnék. Így tehát,
ha egyszer Isten tökéletes, Neki mindig ugyanolyan tökéletesnek kell lennie.
Mert bármilyen változás mostani vagy jövőbeli tökéletlenséghez vezetne.
3. Aztán
ott van Isten végtelenségének ténye, mely teljesen kizárja a változást. Hogyan értelmezitek ti
ezt? Nincs olyan ember, aki képes lenne
pontosan megmondani nektek, mit ért ő
végtelen lény alatt. Nos, nem lehet két végtelenség. Ha egy dolog
végtelen, ott nincs semmi más dolognak hely, mert a végtelenség mindent magában
foglal. Ez jelent korlátlanságot, határtalanságot, végnélküliséget. Ha Isten végtelen lenne ma, s aztán
megváltozna, de végtelen lenne holnap is, így két végtelenség lenne. De ez nem
lehetséges. Tegyük fel, hogy Ő végtelen, de aztán megváltozik: így végessé
kell, hogy váljon, s többé nem lehet Isten. Az ilyen feltételezések, hogy Ő
véges ma és véges holnap, vagy végtelen ma és véges holnap, vagy véges ma és
végtelen holnap - egyformán abszurdumok. Az a tény, hogy az ő lénye egy
végtelen lény megsemmisíti lénye változandóságának gondolatát. A végtelenség
épp a homlokára írta a ‘Változhatatlan‘ nevet.
4. Aztán, kedves
barátaim, pillantsunk vissza a múltba: és onnan is Isten változhatatlan természetének bizonyítékait
fogjuk begyűjteni. „Mond-e Ő valamit, hogy meg ne tenné? Ígér-e valamit, hogy azt ne teljesítené?“[11]
Hát nem mondható-e el Jehováról, hogy ‘minden szándékát véghezvitte és minden
akaratát megvalósította‘? Fordítsd
szemed Filisztea felé, és kérdezd, meg, hogy hol van? Isten megmondta: ‘ Jajgassatok Asdód, s ti Gáza kapui, mert le
fogtok omlani!‘ S hol vannak ezek? Hol
van Edom? Kérdezd Petrát s annak
romadőlt falait. Nem visszhangozzák-e vissza Isten igazságát, amint
megmondotta: ‘Edom prédává lesz és leromboltatik!‘? Hol van Bábel, és hol van Ninive? Hol van Moáb, és hol van
Ammon? Hol vannak azok a népek,
melyekről Isten megmondta, hogy elpusztítja őket? Nem szaggatta-e ki őket, és nem törölte-e el még az emlékezetüket
is a földről? És elvetette-e Isten az Ő
népét? Megfeledkezett-e egyszer is
ígéretéről? Megszegte-e valaha is esküjét és szövetségét, vagy eltávozott-e
egyszer is tervétől? Ó, soha!
Mutassatok rá csak egy példára is a történelemben, ahol Isten megváltozott! Nem
tudtok, uraim; mert az egész történelmen keresztül szilárdan áll e tény, hogy
Isten változhatatlan volt az ő szándékaiban.
Mintha hallanám, hogy valaki így szól: “Én emlékszem egy esetre a Szentírásban,
amikor Isten megváltozott !“ És
valamikor én is így gondoltam. Az eset, amelyre gondolok: Ezékiás király
halála. Ézsaiás odamegy hozzá és azt mondja: “Ezékiás, meg kell halnod, a te
betegséged gyógyíthatatlan; rendeld el házadat, készülj fel a halálra“. Aztán a
király a fal felé fordul és elkezd imádkozni;
és mielőtt Ézsaiás a külső udvarba ért volna, azt a parancsot kapja,
hogy menjen vissza és mondja meg: „Még tizenöt évet fogsz élni“. Azt gondolod,
hogy ez azt bizonyítja, hogy Isten megváltozott; de én a legkisebb bizonyítékát
sem látom ennek az egész világon. Úgy gondolod, hogy Isten nem tudta előre,
hogy mi következik? Ó, biztos, hogy
tudta; Ő tudta, hogy Ezékiás még élni
fog. Tehát Ő nem változott, mert ha tudta ezt, hogyan változhatott volna? Ez az, amit szeretnék tudni. De hadd adjak
tudomásotokra még egy kis dolgot: hogy Ezékiás fia, Manasse akkor még nem volt
megszületve; s ha meghalt volna Ezékiás, akkor nem létezett volna Manasse, és
sem Jósiás, és sem Krisztus, mert Krisztus éppen ebből az ágból származik. Az
Igében úgy fogod találni, hogy Manasse tizenkét éves volt, amikor apja meghalt.
Tehát három évvel azután kellett hogy szülessen. És te nem hiszed, hogy Isten
meghatározta a Manassé születését, és előre tudta azt? Bizonyosan. Tehát elrendelte, hogy Ézsaiás
menjen el Ezékiáshoz, és mondja meg neki, hogy az ő betegsége gyógyíthatatlan
és úgyszintén mondja meg azt is ugyanabban a mondatban: ‘De én meggyógyítom
azt, és tovább fogsz élni‘. Azért mondta ezt, hogy imádkozásra serkentse Ezékiást.
Az első helyen úgy beszélt, mint egy ember. ‘Minden emberi valószínűség szerint
a te betegséged gyógyíthatatlan és meg kell halnod.‘ Aztán várt, míg Ezékiás
imádkozott, és akkor következett a kis ‘de‘ a mondatnak végén. Ézsaiás nem
fejezte be a mondatot. Ő azt mondta: ‘El kell rendelned házadat, mert mincs
emberi segítség; de ( és akkor kisétált; Ezékiás imádkozott egy kicsit, s aztán
ismét bejött, s így szólt) ‘De én
meggyógyítlak téged.‘ Nincs itt egyáltalán semmi ellentmondás, csupán csak
azoknak elméjében, akik az Úr ellen harcolnak és egy változékony lénnyé
szeretnék őt alacsonyítani.
II.
Most másodszor, hadd szóljak néhány szót azokról
a személyekről, akik számára e változhatatlan Isten áldást jelent.
„Én, az Úr, meg nem változom; ezért
ti, Jákób fiai, nem emésztettek meg“. Nos, kik a ‘Jákób fiai‘, akik
örvendezhetnek e változhatatlan Istenben?
1.
Először is, ők az isteni kiválasztásnak fiai;
mert meg van írva: “Jákóbot szerettem,
és Ézsaut gyűlöltem, még mielőtt a gyermekek meg sem születtek, sem semmi jót
vagy gonoszt nem cselekedtek“. Megíratott: „A nagyobbik szolgál a kisebbiknek“[12].
A ‘Jákób fiai
„Az isteni kiválasztás fiai,
kik szuverén kegyelemből
hisznek;
Akik örök elrendelés által
kegyelemet és dicsőséget
nyernek.“
Isten
kiválasztottjait jelentik itt ‘Jákób
fiai‘, akiket Ő eleve ismert és eleve elrendelt az örök üdvösségre.
2. Másodszor, ‘Jákób fiai‘ alatt olyan
személyek értendők akik különleges jogokat és kiváltságokat élveznek.
Tudjuk, hogy Jákóbnak nem voltak jogai születése alapján; azonban hamarosan
megszerezte azokat. Elcserélt egy tál lencsét testvérével, Ézsauval, és így
szerezte meg az elsőszülöttséget. Én nem helyeslem az eszközöket. Ámde ő
úgyszintén megnyerte az áldást is, és így különleges kiváltságok birokosa lett.
‘Jákób fiai‘ alatt itt olyan személyek vannak megjegyezve akik különleges
előjogokat és címeket birtokolnak. Akik hisznek, azoknak hatalmat és jogot
adott, hogy Isten fiaivá legyenek[13].
Részesedésük van Krisztus vérében; joguk van „bemenni a kapukon a városba“[14];
jogosultak az örök tiszteletre; az örök dicsőség ígéretét nyerték; joguk van
magukat Isten fiainak nevezni. Oh! rendkívüli kiváltságok és jogok tartoznak a
‘Jákób fiaihoz‘.
3. De ezek mellett a ‘Jákób fiai‘ különleges
megnyilvánulások emberei voltak.
Jákóbnak különleges megnyilatkozásai voltak Istentől, és ekképpen magasztos
megtiszteltetésben részesült. Egyszer, egy éjnek idején lefeküdt és
elaludt; sövénykerítés volt a függönye,
az ég szolgált mennyezetként a feje fölött,
egy kő volt a párnája, s a puszta föld volt az ágya. Ó! akkor különös
kinyilatkoztatásban volt része. Egy létra állt előtte, és látta Istennek
angyalait, amint fel és le szálltak azon. Ilyen módon Krisztus Jézus felől
nyert kinyilatkoztatást, aki, mint egy létra, összeköti a földet az éggel,
amelyen fel és le angyalok járnak a kegyelem szolgálatait hozva számunkra.
Aztán milyen kinyilatkoztatása volt Mahanáimba, amikor Isten angyalaival
találkozott! Aztán ismét Péniélnél, amikor Istennel harcolt, és látta Őt színről-színre!
Mindezek különleges megnyilvánulások voltak; és ez az igeszakasz mindazokra
vonatkozik, akik Jákóbhoz hasonlóan különös kinyilatkoztatásokban részesültek.
Nos, közületek kiknek vannak ilyen személyes
kinyilatkoztatásai? ‘Ó, - azt mondjátok
-, ez túlbuzgóság, ez fanatizmus‘. Igen,
valóban áldott buzgóság ez a Jákób fiai részére, ilyen sajátos
kinyilatkoztatásokban részesülni. Ők úgy beszélnek Istennel, mint ember szokott
barátjával; bizalmasan suttognak Jehova fülébe; Krisztus bement hozzájuk, hogy velük vacsorázzon, és ők is
Krisztussal; a Szent Lélek beragyogta lelküket egy oly fenséges ragyogással,
hogy képtelenek többé kételkedni a rendkívüli kinyilatkoztatások felől. A
‘Jákób fiai‘ azok az emberek, akik ezen kinyilatkoztatásoknak örvendeznek.
4. Aztán ismét, ők különös megpróbáltatások emberei.
Ó, szegény Jákób! Nem tudnám választani a Jákób sorsát, ha nem lebegne szemem
előtt a Jákób áldása; mert nehéz sors jutott számára. Menekülnie kellett atyja
házától Lábánhoz; és aztán az a mogorva, öreg Lábán megcsalta őt egész idő
alatt, míg ott volt - megcsalta a feleségére vonatkozólag, megcsalta a bérével kapcsolatosan, megcsalta őt a
nyájakat illetőleg, és csalta őt az egész történeten keresztül. Végre-valahára
elszökött Lábántól, aki üldözte és utolérte őt. Aztán Ézsau jött felé négyszáz
emberrel, hogy kiirtsa őt gyökerestől és ágastól. Akkor egy rendkivüli
imaáhitat volt ott, és azután harcolt, és kificamodott combbal kellett
továbbmenjen teljes életére. Ezenkívül egy kissé később, szeretett szerelmese,
Rákhel meghalt. Aztán leányát, Dinát rabolták el, és fiai lemészárolták a
sikemieket. Nemsokára történt, hogy kedves Józsefét eladták Egyiptomba, és nagy
éhség következett a földre. Majd Ruben lépett fel az ő ágyára és
megszeplősítette azt; Juda vérfertőzést követett el az ő saját menyével; és az
összes fiai csapássá lettek számára. Mindennek a tetejét jelentette, amikor
Benjámint is elvitték, és az öreg ember teljesen összetört szívvel így kiáltott
fel: ‘József nincsen, Simeon nincsen, és Benjámint is elviszitek? - mindez
engem ér![15] ‘ Soha sem
volt ember jobban megpróbálva, mint Jákób, mindvégig azért az egy bűnért, hogy
megcsalta az ő testvérét. Élete végéig Isten mindig fenyítette őt. De úgy
hiszem, sokan vannak, akik együtt
tudnak érezni a kedves, öreg Jákóbbal. Mert nekik is, hozzá hasonlóan sok
próbán kellett átmenniük. Nos, kereszt-viselők! Isten azt mondja, „Én meg nem
változom; ezért, ti, Jákób fiai, meg nem emésztettek“. Ó, szegény megpróbált
lelkek! Ti meg nem emésztettek, Istenetek változhatatlan természete miatt. Most
ne zúgolódjatok, s ne mondjátok nyomorúságotokkal eltelten, önhitten: ‘Én
valóban sok nyomorúságot éltem át. Én vagyok az az ember, aki sok nyomorúságot
látott‘. Mert a Fájdalmak Férfia sokkal jobban sújtatott, mint ti; Jézus
valóban egy gyászoló volt. Te csupán a szenvedés ruhájának peremét látod. Neked
sohasem voltak olyan próbáid, mint Neki. Te nem tudod, mit jelentenek a próbák.
Neked nagyon nehezedre esik a szenvedés poharából inni, alig egy vagy két
cseppet kóstoltál belőle, de Jézus megitta a salakját is. Ne félj, mondja
Isten, „Én vagyok az Úr, én meg nem változom; ezért ti, Jákób fiai“, különös
megpróbáltatások emberei, „ meg nem emésztettek“.
5.
Hadd elmélkedjünk tovább afelől, hogy kik a ‘Jákób fiai‘, mert úgy szeretném,
ha rájönnétek ti magatok, hogy ‘Jákób
fiai‘ közé tartoztok-e, vagy sem? Ők különleges
jellemmel bíró emberek. Mert,
ha voltak is egyes dolgok a Jákób jellemében, melyeket nem ajánlhatunk, mégis
van egy-két dolog, amelyet Isten nagyon is ajánl. Ott van Jákób hite, mely
által neve feljegyeztetett azon hősök közé, akik bár e földön még nem nyerték
el az ígéretek beteljesedését, de bizonyosan elnyerték azokat a mennyben[16]. Kedves barátom, a hit embere vagy-e? Tudsz-e a jelenben hitben járni, hit által
élni, a mindennapi kenyeret hit által megszerezni, a lelki mannán élni -
mindent hit által tenni? A hit irányítja-e az életedet? Ha igen, akkor a ‘Jákób fiai‘ közé tartozol.
Aztán Jákób az imádság embere volt. Olyan
ember, aki küzdött, imádkozott, kimondhatatlanul fohászkodott. Van itt olyan
ember, aki egyáltalán nem imádkozott ma reggel, mielőtt feljött az Isten
házába. Ah, te szegény pogány, hát nem imádkozol? „Nem, - így felel - én soha nem gondolok ilyesmire; évek óta nem
imádkoztam.“ Nos, remélem, elkezded az
imádkozást, mielőtt meghalsz. Ha imádság nélkül élsz és halsz meg, úgy
imádkozni fogsz majd eleget, mikor a pokolba kerülsz. Ott van egy asszony: nem
imádkozott ma reggel. Annyira lefoglalt volt gyermekeinek a vasárnapi iskolába
való küldésével, hogy nem volt ideje imádkozni. Nincs időd imádkozni? Hát van időd felöltözéshez? „Ideje van az ég alatt minden akaratnak“, és
ha akartál volna imádkozni, imádkoztál volna. Isten gyermekei nem tudnak
imádság nélkül élni. Ők imában tusakodó Jákóbok. Olyan emberek, akikben a Szent
Lélek úgy munkálkodik, hogy többé képtelenek imádság nélkül élni, miként
képtelenek lélegzés nélkül élni. Imádkozniuk kell. Uraim, jól jegyezzétek
meg, ha imádság nélkül éltek, úgy
Krisztus nélkül éltek. És ha így haltok meg, akkor a ti részetek a tűzben égő
tóban lesz. Isten őrizzen és mentsen titeket az ilyen osztályrésztől. Ám ha
‘Jákób fiai‘ közül vagytok, vigasztalódjatok, mert Isten változhatatlan.
III.
Harmadszor, csak egy keveset hadd szóljak
még az utolsó pontról: arról a haszonról, melyet ‘Jákób fiai‘ nyernek a változhatatlan Istentől: “azért,
ti, Jákób fiai, nem emésztettek meg“.
„Megemésztetni“? Hogyan? hogyan emésztődhet meg az ember? Nos, kétféle módja van ennek.
Megemésztődhetnénk a pokolban. Ha Isten egy változó Isten lenne, úgy Jákób
fiai, kik itt vagyunk e mai reggelen, a pokolban kellene megemésztődnünk. Ámde
mivel Isten változhatatlan az ő szeretetében, nekem nem kell rőzsenyalábnak
lennem a pokol tüzében. De van egy módja a megemésztődésnek már e világban is.
Létezik olyan, hogy már el vagy ítélve, mielőtt meghalnál. Megtörténhet, hogy
még élsz, s mégis, már abszolút halott vagy. Ha saját utainkra hagyott volna
Isten, úgy hol lennénk most? A részegesekkel dorbézolva, káromolva a Mindenható
Istent. Ó, ha elhagyna téged, szeretett testvérem, ha Ő egy változó Isten
lenne, úgy a legszentségtelenebb és legaljasabb emberek között lennél. Emlékszel-e olyan időkre
életedben, mint amilyeneket én átéltem?
Épp a bűnnek határszélén jártam. Valami erős kísértés megragadta mindkét
karomat, úgy, hogy képtelen voltam küzdeni vele. Még tovább mentem, amint
rettenetes sátáni erő húzott valami borzasztó szakadék szélére. Letekintettem,
mélyre, mélyre, és láttam az én osztályrészemet. Reszkettem a pusztulás
határán. Megírtóztam, hajam az égnek meredt. A bünre gondoltam, melynek
elkövetéséhez közel voltam, a borzasztó mélységre melybe már szinte beleestem.
Ekkor egy kéz visszafogott engem. Visszaindulhattam, és így kiáltottam: Ó,
Istenem, lehetséges, hogy miután ily közel voltam a bűnhöz, mégis
visszatérhetek? Lehetséges, hogy épp az égő tüzes kemence szélén sétáltam, s
nem estem bele, mint Nabukonodozor erős emberei, akiket megemésztett a tűznek
lángja? Ó, hogyan lehetséges, hogy itt vagyok ma reggel, - kérdezem - mikor
azokra a bűnökre gondolok, melyeket elkövettem, és azon gyalázatos vétkekre,
melyek beszennyezték képzeletvilágom. Igen, itt vagyok, nem emésztődtem meg,
mert az Úr meg nem változott. Ó, ha Ő megváltozott volna, mi már százféleképpen
megemésztődhettünk volna. Ha az Úr megváltozott volna, megemésztettünk volna
önmagunk által. Mert mindenek felett az ‘Én Őfelsége‘ a legrosszabb ellensége
egy keresztyénnek. Saját lelkünk öngyilkosainak bizonyultunk volna; már
megkevertük volna a méreg poharát saját lelkeink számára, ha Isten nem lenne
változhatatlan Isten, s nem ütötte volna ki kezünkből a poharat, mielőtt
megittuk volna azt. Aztán megemésztettünk volna Isten által, ha Ő nem lenne
változhatatlan Isten. Mi Istent Atyának nevezzük. De nincs olyan apa ezen a világon, aki nem ölte volna meg
minden gyermekeit már régen, annyira bosszús lett volna irántuk, ha csak
félannyi keserűsége lett volna is velük, mint amennyi Istennek van az ő
családjával. Mert Neki van a legkellemetlenebb családja az egész világon - hitetlen,
hálátlan, engedetlen, feledékeny, lázadó, tévelygő, zúgolódó és makacs. Ó,
milyen jó, hogy Ő hosszútűrő, mert máskülönben elővette volna nemcsak a
vesszőt, hanem a kardot is már régen egyesek ellen közülünk. Hisz ha nem volt semmi szeretnivaló bennünk először,
úgy még kevesebb lehet most. John Newton sokszor elmondott egy érdekes s
ugyanakkor nevetséges történetet egy kegyes asszonyról, aki a kiválasztás
tanának bebizonyítása érdekében ezt mondta: „Ó, tisztelt uram! Az Úrnak
szeretnie kellet engem, mielőtt én megszülettem, mert máskülönben azután semmi
szeretnivaló dolgot sem tudott találni bennem!“ Meg vagyok győződve, hogy ez
így igaz az én esetemben is, és igaz Isten népére nézve általában. Mert oly
kevés szeretnivaló van bennük e földre születésük után, hogy ha nem szerette
volna őket már azelőtt, semmi oka sem lenne a kiválasztásra azután. De
mivelhogy nem cselekdeteikért szerette őket, így továbbra is cselekedeteikre
való tekintet nélkül szereti őket. Mivel jó cselekdeteik nem nyerik meg az ő
tetszését, rossz cselekedeteik sem idegeníthetik el az ő szeretetét. Mivel az ő
igazságuk nem kötelezheti le szeretetét irántuk, így az ő gonoszságuk sem szakíthatja
el annak aranyláncát. Ő tisztán szuverén kegyelemből szerette ki őket a bűnből,
s szeretni is fogja őket ezután is. -
Ezenkívül megemésztetnénk az ördög által, s ellenségeink által -
megemésztetnénk a világ által, bűneink által, nyomoruságaink által, és száz meg
száz módon, ha Isten valaha is megváltozott volna.
Mostmár az idő elhagy minket, csupán keveset
mondhatok még. Csak futólagosan érintettem ez Igét. De most átadom nektek. ‘Jákób fiai‘, Isten segítsen titeket, hogy
elvigyétek haza a ti részeteket erős táplálékul! Jól emésszétek meg, és
növekedjetek rajta! A Szentlélek alkalmazza számotokra gazdagon e dicsőséges
dolgokat, melyek leírattak. Hadd legyen egy gazdag terítékű ünnepetek,
részesedjetek a legfinomabb ételekben, a legtisztább borban! Jusson eszetekbe,
hogy Isten ugyanaz, bármi is változik. Barátaitok hűtlenné válhatnak,
lelkipásztoraitokat elveszíthetitek, minden dolog változhat; de Isten nem
változik. Testvéreitek megváltozhatnak, és kivethetik neveiteket, mint gonoszt:
de Isten továbbra is szeretni fog titeket. Hagyjátok, hadd változzék ez életben
való helyzetetek, és ne bánjátok, ha vagyonotokat elvesztitek. Hadd rendüljön
meg egész életetek; és ne bánjátok, ha szegényekké és erőtlenekké kell válnotok; hadd vesszen el minden - mert van
egy hely, amihez a változás ujja nem ér el; van egy név, amelyre a változékonyság soha nem írható rá; van egy
szív, amely soha nem változik; e szív az Isten szíve - s a neve: Szeretet.
[1] Jób 8:9
[2] őskori, kihalt óriási lajhárféleség
[3] a jura- és krétakorszakban élt, a tengeri
életmódhoz alkalmazkodott nagy termetű, hosszú nyakú őshüllő
[4] ‘hypostásis‘ - arc, alak, a theológiában
Isten megjelenési formája. (Kálvin: A keresztyén vallás rendszere Pápa, 1910. ii.kötet. 920.old.)
[5] Jakab 1,17
[6] Zsid 6,18
[7] 2 Kor 1,18-20
[8] v.ö. 1 Kor 3,10-12
és Mt 7,24
[9] Luk 16,28
[10] Zsid 10,31 v.ö.
12,29
[11] 4 Móz 23,19
[12] Róm 9,12-13
[13] Ján 1,12
[14] Jel 22,14