JÓZSUÉ
KÖNYVÉNEK MAGYARÁZATA
Revd Ray Porter
(Oxford)
bibliajegyzeteire
épült
kommentár
A mű eredeti angol
címe:
Joshua
Grace Baptist
Mission,
12 Abbey Close,
ABINGDON
Oxon. OX14 3JD
BEVEZETÉS
Józsué
könyve első az Ótestamentum azon könyvei között, melyeket együttesen a zsidók
„korábbi prófétáknak“ neveznek. Ez
elnevezés segít megérteni, miként kell közeledjünk az Írás ezen részéhez. Nem úgy kell kezeljük, mint pusztán egy
nemzet történelemkönyvét, hanem inkább mint Isten Igéjének tekintélyteljes
kijelentését az Ő népe történelmének egy bizonyos korszakával kapcsolatosan.
Józsué könyve lényegében az „Ő története“, és Isten cselekedeteire kell
főképpen összpontosítsuk figyelmünket. Józsué nevét viseli a könyv, de nem ő a
fő személyiség. Az Úr seregének fejedelme maga az Úr volt (5,13-15). Ő volt,
aki az Ígéret földjét népének adta. Ez
van kihangsúlyozva a könyv első és utolsó fejezetében. Mindkét fejezetben látjuk Isten szándékainak
következetes folytonosságát és ígéreteinek beteljesedését. Ezek alapján szólítja fel népét hűségre és engedelmességre isteni
vezetőjük iránt.
Ki
írta a könyvet?
A
könyvben sehol sincs megemlítve az író neve.
Kétség nélkül a könyv bizonyos részeit Józsué írta (24,26). Jásár könyve forrásképpen szolgált a tizedik
rész egyes verseinél. A „mind e mai napig“ kifejezés (4,9; 5,9;7,26; stb.),
mely egyes helyeken a leírt események után található utalás lehet a könyv
keltezésére vonatkozólag. Az események időpontja továbbra is a tudósok
vitatárgyát képezi, s az archeológiai leletek különféle értelmezésekhez
vezethetnek.
Mi
a könyv tartalma?
A
könyvet három fő részre lehet osztani:
· 1-12 rész: A föld
meghódítása
· 13-22 rész: A föld
elosztása a törzsek között.
· 23-24 rész: Józsué
búcsúja és a szövetség megújítása.
Mi
a fő tanítása a könyvnek?
Isten az egész történelem Ura. Egy földet
adott birtokul Izráelnek, és bevezette őket oda Józsué által. Józsué
szabadítója volt a népnek, miként Krisztus üdvözítője népének.
Hogyan
alkalmazzuk e tanítást önmagunkra?
A hívők ma Isten kegyelme által vannak
kiválasztva s üdvözítve. Ámde, miként Izráel fiai harcoltak a föld
birtokbavételéért, a keresztyének is lelki csatákat kell vívjanak azért, hogy
szent életet éljenek és élvezzék a Krisztussal való közösség áldásait.
1.
RÉSZ:
KI
VOLT JÓZSUÉ?
Atyjának neve Nún volt (4Móz 13,8), az Efraim
törzséből. Szülei Hóseának nevezték, ami „megmenést“ jelent, de Mózes Józsuénak
nevezte el, ami azt jelenti: „Jehova megment“. „Józsué“ zsidó nyelven a görög
„Jézus“ név megfelelője. Józsué először 2 Móz 17,9-ben említve, ahol Mózestől
azt a parancsot kapja, hogy válasszon katonákat, s ütközzön meg Amálekkel. 2
Móz 24,12-13-ban Mózessel együtt látjuk őt felmenni a Sinai hegyre, hol Mózes
átveszi a tiz parancsolatot. Aztán tizenegy más társával együtt névszerint ki
lesz jelölve a Kánaán kikémlelésére (4. Móz. 13,8.16). Visszatérésükkor csak
Józsué és Káleb tettek jó bizonyságot.
„Mózes, az én szolgám meghalt“ - ez áll az Úr első
mondataként Józsué könyvében. Egy nagy vezető halála vagy eltávozása
kétségbeesést, vagy tétlenséget válthat ki. Harminc napi böjt után (5Móz 34,8)
jön a parancs a továbbindulásra. Mózes felkészítette Józsuét, mint utódját; de
sokkal fontosabb arra emlékezni, hogy az Úr maga jelölte ki Józsuét, és vele
akar lenni, hogy a földet népének adja. Józsuénak, mint új vezetőnek Isten
ígéreteket és parancsokat ad, melyek minden keresztyén vezetőre érvényesek:
1) „Én leszek veled...
Én adom“. Isten jelenléte nincs csupán
egy személyhez kötve. Ő minden egyes emberrel vele lesz, akit vezetőnek hívott
el. Az ügy Isten ügye, és Ő fogja adni a győzelmet.
2) „El nem hagylak téged, sem el nem távozom
tőled soha. Légy bátor és erős.“ Isten jelenlétének ígérete az, mely bátorságot
és erőt ad nekünk.
3) „Vigyázz és engedelmeskedj“. Az, aki Isten
népét szeretné kormányozni, Isten parancsainak alárendelt életet kell éljen.
Józsué
azonnali választ ad. Egyáltalán nem habozott az Úr parancsa teljesítésében, a
Jordánon való átkelést illetőleg. Jegyezd meg: egyetlen parancsot kapott,
melynek akkor azonnal engedelmeskednie kellett - az átkelés parancsát. A nép
csak keljen át a Jordánon, s az ÚR, akié volt a föld, kész nekik adni az egész
földet. A föld használatára szóló törvény Mózes könyveiben található: 3Móz 25
és 5Móz15. A nép sohasem lehetett a föld tulajdonosává, hanem inkább az Úr
napszámosai voltak ők a földön, kik megbízást kaptak a munkára, s az Úr
parancsainak megfelelően kell végezzék azt.
Az
Úr az egész Izráel Istene; egységüket meg kellett őrizniük. A Rubeniták,
Gáditák és a Manassé fél nemzettsége már megkapták örökségüket a Jordánon túl.
De nem volt szabad elfelejteniük, hogy örökségük szerves egységet képez
testvéreikével. Az ő gazdagságuk, jólétük, melyre korábban szert tettek, a harc
élére állította őket. Mivel nem kellett családjaik biztonságáról gondoskodniuk,
így a harcban nagyobb terhet vállalhattak, mint otthontalan testvéreik.
Figyeld
meg, a nép hallgatott Józsuéra. A hívők ma úgyszintén felismerik Krisztus
tekintélyteljes hangját és engedelmeskednek Neki.
2.
RÉSZ:
RÁHÁB
ÉS A KÉMEK
Józsué
jó, bölcs parancsnok lévén kémeket küld ki a föld felderítésére. Mivel nem volt
tudomása még arról a csodálatos módról, ahogy Isten Jerikót kezükbe adja,
vezetői felelősségében legjobb belátásához képest cselekedett. Isten tervében a kémek kiküldése Jerikó
bevételéhez nem járult hozzá, viszont Ráháb és családja megmentésére szolgált.
A
hely, ahová a kémek betértek - „egy parázna asszony háza“ volt (1.v). Bölcs
dolog volt-e ez Isten emberei részéről? Ráháb házába fogadta a kémeket és
elrejtette őket ellenségeiktől. De a 4. és 5. versek nehezen egyeztethetők
össze az általunk ismert igaz úttal. Ráháb hazugságokat mondott. Mi azt
mondanánk, hogy Istenben kellett volna bíznia, s csendben maradnia. Azonban
emlékeznünk kell, hogy ő nem sokat tudott Izráel Istenéről és az Ő útjairól. Ez
esetben úgy cselekedett, amint legjobb belátása szerint jónak látta.
Látjuk,
hogy Isten kiválasztotta Ráhábot, megtérést és hitet adott neki. A 9-11 versek
arról tesznek bizonyságot, hogy hallott az Úrról, s arról, amit Ő tett népéért.
Ezért fogadta örömmel a kémeket. Zsid 11,31 elmondja, hogy „hit által“
cselekedett, és Jak 2,25 kijelenti hogy „cselekedete által megigazult“, vagyis
e tette által kinyilvánult hitének valódi volta. Ekképpen látjuk, hogy Isten a
véletlennek tűnő eseményt teljesen uralta és irányította. Isten néha a
legvalószínűtlenebb, legkevesebbet ígérő személyeket használja fel, hogy
szándékait megvalósítsa.
Az
ablakba kötött vörös fonál felismerhetővé tette a házat, és ekként biztosította
Ráháb sértetlenségét, miként egykor Egyiptomban a szemöldökfára hintett vér
biztonságot jelentett az izraelitáknak (2 Móz 12,13).
Ráháb
megmentése feltárja, hogy Isten üdvözítése nem korlátozódott csupán Izráelre,
hanem kiterjesztetett a pogány hivőkre is. Isten terve Ráhábbal csodálatosan
nagyszerű volt. Ő lett Dávid ükanyja, és Jézus egyik ősszüleje (Mát 1,5).
Tanuljuk
meg
1) Isten életet
megváltoztató kegyelme képes átformálni egy jerikói paráznát „Izráel egy
anyjává“ (v.ö. 1 Tim 1,16).
2) Isten hosszútűrését
nyilvánította ki abban, hogy 450 évig megkímélte Kanaán népét (lásd 1 Móz
15,16), és megmentett egy asszonyt családostul közülök.
3) Istennek az ő
ígéreteihez való hűsége kell tükröződjön népe életében azáltal, hogy teljesen
beváltják ígéreteiket.
4) Egy asszonynak
Istenbe vetett hite áldást hozott egész családjára, és mások életének
megmentésére szolgált Jerikóban.
3.RÉSZ:
AZ
ÁTKELÉST MEGELŐZŐ INTÉZKEDÉSEK
A
harmadik fejezet első verse az 1,11 folytatásaként tekinthető. A szövetség
ládája volt a kalauz és vezér a nép számára. Istennek köztük való jelenlétének
jelképe volt ez. Megjegyezhetünk néhány dolgot a frigyládával kapcsolatosan e
fejezetből:
1) Lévita papok kellett
hordozzák, Isten parancsa szerint (lásd 4 Móz 3 és 5 Móz 31,9).
2) A népnek figyelembe
kellett tartania a láda szentségét: egyrészt egy bizonyos távolság
betartásával, másrészt önmaguk megszentelése által.
3) A ládával Jordán
vizébe való belépés meg fogja állítani
a víz folyását, s ez lesz a biztos jel arra nézve, hogy az Úr népének adja az
egész földet.
A
frigyláda jelenléte különböztette meg ez átkelést a Vörös tengeren való
átkeléstől. A frigyláda volt az, s nem Józsué valamely cselekedete, mely utat
nyitott a folyón keresztül. Józsué csak átadta a népnek Isten parancsát; az ő dolga a teljes engedelmesség
biztosítása volt. Úgy tűnik, mintha Józsué az egész tervet kezdettől végig
ismerte volna, de csak lépésről lépésre adta tudtára a népnek (lásd az 5.
verset). Isten parancsának engedelmeskedve a papok megtapasztalták Isten
csodatételét. Amint lábuk a Jordán vizébe ért, megállt a víz folyása (de nem
előbb). Akik a frigyláda közelében végzett munkára hivattak el, azoknak kellett
megtenniük a hit első lépését a Jordánba, s ott kellett maradniuk
mindaddig, míg az egész nép átmegy. Az
Isten dolgaiba beavatottak kiváltsága egyben nagy felelősséghez is vezet.
Érdemes
megjegyezni, hogy a nép ez alkalommal nem zúgolódott. A Veres tengernél igen (2
Móz 14,11-12). Vajon megtanulták most már a leckét? Mikor nehéz helyzetekkel
szembesülünk, nekünk sem szabad panaszkodnunk, hanem bízzunk Istenben aki
elkészítette a kimenekedés útját számunkra.
„Szenteljétek
meg magatokat“. Józsué nem azt mondja a népnek, hogy szenteljék meg magukat,
hogy az Úr csodát tehessen köztük. Azért kellett megszentelniük magukat, „mert
az Úr holnap csodákat cselekszik köztük“. Csak akkor tudjuk értékelni, felfogni
Isten fenségét, ha teljesen odaszántuk néki magunkat.
A
csoda kritikus időszakban, nagy áradás idején történt, ami kifejezetten
bizonyította, hogy Izráel Istene az egész föld Ura. Ez volt, ami meggyőzte a
népet arról, hogy Ő egy élő Isten, és bizonnyal ki fogja űzni előlük a
kananeusokat.
E
kegyelemben részesült nemzedék, mely bement az ígéret földjére, a szárazon való
átkelésnek ugyanazt a csodáját élte át, mint atyáik, kik Egyiptomból kijöttek.
De mily elütő az ellentét a két nemzedék között! A volt rabszolgák, félelemmel és siránkozással telve menekültek
rabtartóiktól; gyermekeik viszont magukat teljesen az Úrnak szentelve és az Ő
jelenlétének jegyét követve készségesen indultak a harcba, bízva a szövetség
Istenében, ki nékik adja az ígéret földjét.
Tanuljuk
meg:
1) Isten munkáját Isten
utasítása szerint kell végezni, ha természetfeletti beavatkozását kívánjuk.
2) A nagy kiváltságok
nagy bátorságra szólítanak fel, s Isten szolgálatában való állhatatosságra.
3) Nem szükséges
ismernünk Isten tervének teljességét ahhoz, hogy engedelmeskedjünk kijelentett
akaratának.
4.
RÉSZ:
ÁTKELÉS
A FOLYÓN ÉS
AZ EMLÉKKÖVEK.
Isten
azt akarja, hogy népe soha el ne feledkezzen az Ő cselekedeteiről. Úgy az
Egyiptomból való kijövetel, mint az Ígéret földjére való bemenetel az emlékezés
tárgyát kellett képezze az Izráel jövő nemzedékének. A páska évenként ismétlődő ünneppé vált a szolgaságból való
szabadulás emlékére; úgyszintén a kövek lettek felállítva a földre való
bemenetel emlékezetére.
Úgy
látszik, hogy két kőrakás volt: az egyik a Jordánban, hol a papok lábai
állottak, s a másik Gilgálnál. Úgy a páska ünnepe, mint a kőrakások arra
szolgáltak, hogy a gyermekekből kérdéseket váltsanak ki (lásd 2 Móz 12,26).
Évről-évre e különleges ételt kellett enniük az izráeleitáknak, s ezáltal
kellett tanítaniuk gyermekeiket a megváltás jelentőségére. Úgyszintén, valószínű, hogy az izráelita
szülőknek illett elvinni gyermekeiket az emlékkövekhez, hogy meglássák azt a
helyet, hol átkeltek a Jordánon és válaszolniuk kellett a gyermekek kérdéseire,
melyeket feltettek a kövek láttán.
Az
adandó válaszok úgyszintén le vannak jegyezve a 22-24-versekben.
1) Hogy Isten
kiszárította a Jordánt úgy, hogy Izráel szárazlábbal mehetett át.
2) Hogy Isten
csodatétele a Jordánnál ugyanolyan volt, mint a Veres Tengernél. Ez kifejezi
Isten szövetségének állandó jellegét és úgyszintén Isten erejének friss
bizonyságát szolgáltatja minden nemzedéknek.
3) Hogy a gyermekek
örökösei mindazoknak az ígéreteknek, melyek benne foglaltattak a csodálatos
átkelésben.
4) Hogy Isten munkája,
mit népe között végbevitt hatalmas bizonysággá lett minden népek előtt.
5) Hogy Izráel népének
félnie kell az Urat, aki hatalmát ekképpen kinnyillatkoztatta a víz
visszatartásában, s népét ily módon hozta be az ígéret földjére.
A
Jordánon túli törzseket felnőtt harcrakész férfiaik képviselték. A Jordán vize
csak akkor kezdett ismét folyni, miután az egész
nép átjutott az ígéret földjére.
A
földre való belépés időpontja is jelentős volt - az első (Abib) hónap 10.
napján (4,19). Vesd össze ezt 2 Móz 12, 1-3.-al. Pontosan 40 év telt el a
kijöveteltől. Néhány nap múlva a páskát ünnepelték.
Isten
ítélete rajtuk kegyelemmel vegyített volt. A 40 év nem atyáik engedetlensége
óta, hanem az Isten által nyújtott Egyiptomból való szabadulás óta telt el.
Tanuljuk
meg:
1, Isten népének élete
olyan kell legyen, hogy gyermekei kérdéseit keltse fel. Az ilyen kérdésekre
adott válaszok lelki igazságok megismertetését nyújtják a következő
nemzedéknek.
2, Isten ítéletei
gyakran kegyelemmel társulnak. Nem
fizet nekünk bűneink szerint.
3, Isten tettei a
gyülekezet életében kell hogy bizonyítsák
Isten erejét a kivűlvalók felé.
5.
RÉSZ:
KÖRÜLMETÉLKEDÉS ÉS PÁSKA
1-12
versek
Az
Ígéret Földjéért vívott harc, s földön való letelepedés még nem volt
teljes. Mielőtt az ígéret földjéért
harcba kezdenének, az izráelitáknak két dolgot kellett megfontolniuk:
1, a körülmetélkedést
(2-9 v)
2, a Páska ünneplését
(10-12)
Körülmetélkedés
A
körülmetélkedés Ábrahámmal kezdődött (1Móz 17), és kötelező volt minden férfira nézve. Minden körülmetéletlen férfi
„kivágatott az ő népe közül“ (14.v.). A körülmetélés tehát az Izráel népéhez
való tartozás jele volt, és annak, hogy valóban Ábrahám leszármazottjai.
A
körülmetélés itt úgyszintén azért is történt, hogy előkészítse Izráelt a páska ünnepére (v.ö. 2 Móz 12,48). A népnek e nemzedéke nem lett
körülmetélve eddig; ezért adta Józsué a parancsot (2.v.).
Ábrahám
a „körülmetélkedés jegyét“ „hite igazságának pecsétjéül nyerte“. Ábrahám lelki
gyermekei azok, kik újjászületés által Jézus Krisztusba vetett hithez jutottak
(Róm 2,28-29; Gal 3,29). Ezek alkotják Jézus Krisztus Gyülekezetét.
A
pusztai vándorlás alatt senkit sem metéltek körül. Ez nem az utazással járó
nehézségek miatt történt. Mért nem dorgálta meg Mózes, vagy Józsué a népet,
amiért nem voltak köülmetélve? A válasz a 6. versben található. A nép
engedetlen volt. Közel 40 évig a nép Isten ítélete alatt állt, s Ő nem volt
hajlandó beváltani számukra adott ígéreteit. Az ígéretek pecsétjét tehát
megvonta tőlük. Most, amikor az ígéretek beteljesüléshez közeledtek, Izráel
népének magára kellett vegye a szövetség jegyét.
A
körülmetélkedés e helyen úgy van feltűntetve, mint „Egyiptom gyalázatának
elfordítása“. Ez a gyalázat a pusztai nemzedék bűnös hitetlensége volt, melynek
következménye az lett, hogy a megígért föld áldásai nélkül kellett meghalniuk.
Ámde most Izráel meg fogja tapasztalni az Úr áldásának teljességét.
A körülmetélkedés újtestamentomi
jelentősége
Az
Új Testamentumban a fizikai körülmetélkedés külső jele jelentéktelenné
halványúl (1 Kor 7,18-19). A szeretet által munkálkodó hit révén letrejött
engedelmesség a legfőbb jelentőségű (Gal 5,6). Most arra van szükség, hogy a
keresztyének megértsék a körülmetélés belső jelentőségét (Kol 2,13). A
körülmetélkedés mai jelentése az, hogy lelkiképpen Krisztushoz tartozom, és
ezért teljesen szakítok minden testi és világi viselkedéssel. A „szívnek“
körülmetélése ez. A keresztyének maguk a „körülmetélkedés“ (Fil 3,3), nem
valami testbőr levágása miatt, hanem a bűntől való elszakadás és a Krisztussal
való eggyéválás által (Kol 2,11). Sehol sincs említve az Újszövetségben, hogy a
gyermekkeresztség helyettesítené a keresztyének számára a zsidó
gyermek-körülmetélés szertartását.
Tanuljuk
meg:
1) A keresztyének
elveszthetik Isten szövetségének áldásait, ha a világ értékrendjéhez és
viselkedéséhez igazodnak.
2) Isten gondot viselt
népéről a pusztában. Testi áldásokban még az engedetlenek is részesülhetnek, de
a keresztyéneknek ennél tovább kell nézniük; céljuk, hogy elnyerjék a mennyei
áldásokat Krisztus által.
5 RÉSZ
13 v. - 6 RÉSZ 27 v.:
JERIKÓ LEOMLÁSA
Józsué
közel jött Jerikóhoz. Nincs megállapítva, miért volt ott, de feltételezhetjük, hogy ostromot készült
indítani a nagy város ellen, mely elhatárolta az Ígéret földjére vivő utat.
Helyes volt Józsué részéről, hogy tervet készített, ámde most minden
erőfeszítését megfelelő helyre kellett tennie. Józsuének engedelmesnek
katonának kellett lennie. A férfi, kivel Józsué találkozik, úgy mutatkozik be,
mint „az Úr seregenek fejedelme“, de a következő versek feltárják, hogy nem
más, mint maga az ÚR volt.
Józsué
hirtelen rádöbben, ki ez a személy (14.v), és arccal a földre borulva imádja
Őt. Csak Istent szabad imádni. Józsué
leveti saruit a szent Isten jelenlétében, miként Mózes tette az égő csipkebokor
előtt.
Jerikó
már elzárkózott állapotban volt, és most Isten ütközeti tervét feltárja Józsué
előtt. Jerikó nem csekély akadályt jelentett Izráelnek, amit el kellett
győzniük. Hitüknek próbája volt ez. Ha a nép részesülni akart a föld
áldásaiban, úgy ki kellett állja e próbát. A győzedelmet mint Isten ajándékét
kellett vegyék, és az izráeliták hozzájárulása csak abban állt, hogy
engedelmesen meneteltek, s megtisztították, odaszentelték magukat. A történet
sikeres vége nem szabad megvakítson minket, hanem látnunk kell, mily valódi
volt Izráel hite és engedelmessége, hogy készek voltak mindannak megtételére,
ami bármely hadi technika előtt értelmetlenségnek tűnhetett. A régészeti
ásatások kimutatták, hogy Izráel számra nézve sokkal nagyobb volt, mint Jerikó népe. Ezért tehát, hogy Izráel nehogy
azt higgye, hogy számbeli fölényük miatt nyertek diadalt, Isten csak azt kérte
tőlük, hogy kerüljék meg a várost és hitben várakozzanak.
A
frigyládának, mint Isten jelenléte jelképének ismét nagy jelentősége van a
történetben. Fegyverek katonák mentek előtte-utána, papok hordozták, s papok
serege vette körül. A nép csendben volt, csak a kosszarvú kürtök zengtek. A
héber történet-mondás stílusára jellemző, hogy csak kis részletekként,
fokozatosan ismerteti meg az egész tervet. A város körüli út valószínűleg nem
volt több 600 méternél. Ez nyilván azt jelentette, hogy az előcsapat már
visszaérkezett a táborba, mikor a hátvéd még csak indulni készült a város
megkerülésére.
Jerikó
valószínű fekvését megállapították, de a Józsué korabeli Jerikó pontos szintje
még nem lett biztosan megállapítva a régészek által. De ez nem szabad minket
megrendítsen az elbeszélt események elhívésében. Jerikó falainak leomlása volt
a pecsét arra, hogy az Úr az egész földet népének adja.
A
teljes - hét napi - menetelés és az ehhez járuló hetednapi plusz hat út hozta
meg a teljes győzelmet. A nép néma hallgatása óriási diadalkiáltással ért
véget. Az Úr csodálatos hatalma által omlottak le a falak. Izráel
fegyvereseinek csak fel kellett hágniuk, s a az egész város népét kardélre
kellett hányják. Az egész nép és minden vagyonuk az Úrnak kellett
szenteltessék. Senkit sem volt szabad megkímélni (kivéve Ráhábot); a város
vagyonából semmit sem volt szabad az izráelitáknak saját céljukra fordítaniuk.
Egy
ilyen totális pusztítás azt eredményezte néhány magyarázónál, hogy ez igehelyet
a keresztyén hittel ellentétesnek tekintsék. Hogyan nézhetünk egy ilyen
pusztításra mint olyanra, melyet a mi Istenünk, - az Úr Jézus Krisztus Atyja parancsolt?
1) 1.Emlékeznünk kell,
hogy e pusztítás azután történt, hogy ők 450 esztendeig visszautasították a
megtérést. Isten nagyon is hosszútűrő volt irántuk.
2) A háború Isten
ítéletének egyik eszköze a bűnös népen. Sodoma és Gomorra esetében Isten
közvetlenül lépett közbe. Itten az izráeliek hadseregét használta eszközként.
3) A teljes pusztítás
azt jelképezte, hogy Isten népének öröksége minden szennytől tiszta kell
legyen.
4) E teljes pusztítás
egy megelőző intézkedés volt. A kanaániak bűnei vonzóak voltak, és gyorsan rabul
ejtették volna az izráelieket is.
5) A város egész
vagyonának Istennek való szentelése egy különleges cselekedet volt Jerikónál,
és a honfoglalás „első zsengéjét“ jelentette, mit az Úrnak kellett vinniük.
6) Volt egy kivétel a
pusztítás alól. Ráháb és házanépe megmentetett Isten kegyelme által, hogy Isten
szentséges népe között éljen. Isten ismét kegyelmet gyakorolt az ítélet
közepette.
Józsué
átka (26.v.) Jerikó újjáépítésére
vonatkozólag 1 Kir 16,34-ben teljesedett be. Érdekesen megjegyzésre méltó, hogy
abban az időben az egykori Jerikó bűnei ismét lábra kaptak Izráel fiai között,
és az Úr prófétája (Illés) kénytelen volt a Jordán túlsó oldalára menekülni.
Józsué komolyan figyelmeztet, mi fog történni azzal az izráelitával, aki
megszegi Isten tiltását (elvesz a teljesen néki szentelt dolgokból). Elvenni azt, ami csak Istent illeti meg,
saját pusztulásunk magunkra vonását jelenti. Az ÚR volt, aki a győzelmet adta,
- egyedül Őt illette meg a győzelem első zsengéje.
Tanuljuk
meg:
1) Az engedelmesség
gyümölcsei csak sok kitartó várakozásteljes nap után lettek láthatók. Gyakran
kudarcot vallunk, mert nem tartunk ki a „város körüljárásában“ hét teljes napon
át.
2) Teljesen egyek kell
legyünk az Úrral a bűn iránti gyülöletben. Kímélet nélküli elbánásra van
szükség, hogy elkerülhessük az azzal való közösséget.
3) Mindent, amit az
Úrnak szentelünk, teljes szívből kell odaszánjuk neki.
4) Jerikó nem
építtetett újjá, csak akkor, amikor a nép Kánaán bűneiben kezdett élni.
5) Isten népe nem
szabad megfeledkezzen vállalt ígéreteiről a győzelem mámorában sem. Józsué nem
feledkezett el Ráhábról.
7.
RÉSZ:
ÁKÁN
BŰNE ÉS ENNEK KÖVETKEZMÉNYEI
A
6. rész győzelemről beszélt. Ezzel ellentétben a 7. rész bűnről, kudarcról és
büntetésről beszél. Izráel hűtlennek bizonyult. Izráel e dicső nemzedékének
hite és engedelmessége hamar bemocskolódott. Ráháb egy nagy kivételnek
bizonyult Jerikó bűnös népe közt; Ákán pedig a hűséges izraeliták között
bizonyult kivételnek. De ezt a bűnt nem csak mint egy egyén vétkét kell
néznünk. Az egész népnek a bűne volt. A föld meghódításában a népnek egynek
kellett lennie, nem volt szabad megosztottságban élnie sem nem nézhetett ki
úgy, mint magánegyének társasága. Ákán bűnek az ő saját bűne volt, családja
bűne volt, az ő törzsének bűne volt, és
az egész nép bűne volt. Egy kicsiny kovász az egész tésztát megposhasztja (1
Kor 5,6).
Ai
városa Kánaán belsejében, 15 mérföldnyire feküdt Jerikótól. Ezt a várost el
kellett foglalniuk. Azonban Ákán engedetlenséggel vétkezett, elvett valamit Jerikó kincseiből, mi
teljesen az Úrnak szenteltetett. Az
Ószövetség görög fordításában e kifejezés „elvőn azokból“ (1.v.) azt jelenti,
hogy „elvett magának“. Ugyanaz a szó fordul elő az Újszövetségben, Ananiás és
Safira jellemzésénél (Csel 5,2). Kitűnik Józs 7,24-ből, hogy Ákán nem volt
szegény ember. Nem a szükség késztette lopásra. A bűn következményei azonnal megjelentek az egész gyülekezetben:
1) Nem nyertek az Úrtól
semmi kijelentést, utasítást a további honfoglalásra.
2) Az Úrban vetett
bizodalom helyét az emberi testi önbizalom foglalta el (3.v.).
3) Ez az önbizalom a
hadseregben levő szolidaritás megtöréséhez vezetett: egyesek harcoltak, míg
mások tétlenkedtek.
4) Egy kis városka
megfutamította seregüket, és 36 izráeli harcos meghalt.
5) Nem volt többé
bátorságuk a harcra.
A
bűn következményei a gyülekezetben még Józsué és a nép többi vezetőiben is
láthatók. Első látásra úgy tűnik, ők jó dolgot tesznek, - megalázzák magukat az
Úr előtt és hivatkoznak az Ő nevének dicsőségére. De szívükben Istent vádolják
a vereségért, és arra nem gondolnak, hogy ők valami rosszat tettek. Isten
nevének dicsősége miatti látszólagos aggodalmuk abból következett, hogy Isten
dicsősége elválaszthatatlan volt az ő
jólétüktől gondolkozásukban. A hódolat és imádkozás nem helyettesítheti a
bűnnel való egyenes leszámolást, mely a bukást okozta. Isten nem arra kéri
őket, hogy áldozatokat mutassanak be a bűn palástolására (1 Sám 15,22), hanem
hogy előkeressék, halálra üldözzék és elpusztítsák azt. Ameddig engedetlenek
voltak, nem lehettek győztesek; imáik meghallgatás nélkül maradtak.
Sorsvetés
által kiderült, hogy Ákán volt az Izráel megháborítója. Úgyszintén neki magának
is be kellett vallania bűnét az egész nép és az Úr előtt. Szomorú, hogy nem
tett bűnvallást a leleplezés előtt. Bűnbeismerése túl késön történt. Egy
babiloni köntös jelentős szerepet foglalt el az ellopott tárgyak közt. Babilon
gyakran a világi gazdagság csábító jelképeként említve a Szentírásban, mely
olykor rabul ejti Isten népének szívét is. Az ellopott dolgok szintén
előkerestetnek rejtekhelyükről, nem csupán Ákán bűnének bizonyságaképpen, hanem
azért, hogy azokat is elpusztíttassanak.
Ákánt
és egész háznépét megkövezték, majd vagyonukkal együtt megégették őket. A
megkövezése az egész nép be lett vonva. A népnek egybeforrt kell legyen a bűn
iránti megvetésben. Ákán egész háznépe szenvedte a büntetést, nem csak azért,
mert tudatában voltak vétkességének, és palástolták azt, a rosszban mellé
álltak, hanem mivel ők álltak legközelebb a közösségben a bűnhöz. Így lett
kitisztítva a gonosz Izráelből.
Tanuljuk
meg:
1) Vajon helyesen
cselekszünk-e, amikor kudarccal és
bukásokkal szembesülünk, vagy Józsuéhoz hasonlóan Istent hibáztatjuk azért,
aminek saját bűnünk az okozója?
2) Belegondolunk-e,
mily következményei lehetnek bűneinknek közvetlen környezetünkben,
családunkban?
3) Gyülekezetünk egyes
tagjainak közönyössége okozhat-e visszaesést mások életében?
4) Egy kőrakás jelezte
Ákán bűnének büntetését. Mások bűnei figyelmeztetések kell legyenek számunkra.
8.
RÉSZ:
AI VÁROSÁNAK BEVÉTELE
1-29
versek
A
bűnnel leszámoltak, és Isten most bátorítólag szól népéhez. Isten kegyelme oly
nyilvánvaló ebben a történetben. Nincs többé bizonytalanság, késlekedés és
további büntetés. Isten tovább viszi győzelmi tervét népe érdekében. Mégis van
egy emlékeztetés a nép előbbi bűnének következményére ezekben a szavakban: „Vedd magadhoz mind a fegyverfogható népet“
(1 v.). Isten máris a nép kezébe adta
Ai városát, de mégis, az egész hadseregnek részt kellett vennie a harcban. Csak
a kezdetleges honfoglalás befejezése után oszolhatott szét a nép, és térhettek
haza a Jordánon túli törzsek családjaikhoz.
A
nép teljességgel el kellett pusztítsa Ai lakosságát, de ez alkalommal a város
vagyonát szabad volt elosztani a nép között. Az Úr megáldja azokat, akik
megadják neki az Őt megillető részt, az első zsengét (v.ö. Jerikónál).
A
történek tipikus héber stílusban van előadva, külön részlet van szánva minden
fejlődési fokozatnak. Az Úr nem volt kötve csak egyetlen harci módszerhez. Itt
utasítást, hogy lest vessenek a városnak. Józsuének sokkal aktívabb szerep
jutott, mint Jerikónál, de mégis az Úr volt az, aki a végső parancsot adta, s
meghatározta a támadás pillanatát. Parancsának most gondosan engedelmeskedtek.
Ai
királyával különösképpen elbántak, felakasztották egy fára, majd kőrakás alá
temették a város kapujánál. Ismét egy kőrakás szolgált emlékeztetőül Isten
cselekedeteire az izraelitáknak. Nagy
gyalázat volt egy test számára, ha fára függesztetté. (Emlékezzünk, hogy az Úr
Jézus ilyen gyalázatot szenvedett el a kereszten).
30-35.versek
A honfoglalásnak első szakasza, a földre való
bejövetel befejeződött. A nép elment az Ebál és Garizim hegyére, a szövetség
megújítása végett. Az egyik gondot okozó probléma Józsué könyvével kapcsoltban
az, hogy miként tudtak ily könnyen, nehézség nélkül szertartásos ünnepélyt
tartani az Ebál és Garizim hegyoldalon, mely hegyek észak felé 20 mérföldnyire
voltak Ai városától. Különféle válaszokat adtak e kérdésekre:
a) Izráelnek lehetett
némi joga a földhöz, mely jog fennmaradt az 1 Móz 34 (v.ö. 1 Móz 48,22)-ban
feljegyzett események alapján, és így nem ütköztek nehézségekbe e területek
elfoglalásában.
b) Ai városának
meghódítása oly hatással volt a kanaánita törzsekre, hogy nem mertek
ellenállást tanúsítani ezen a területen.
c) Az író nem beszéli
el minden egyes város ostromát, hanem egyenesen a fő tárgyat érinti, azaz a
szövetség és honfoglalás közti
kapcsolatot.
Bármely
választ válasszuk is, az utolsó pont mindenképpen érvényes. Józsué könyvének
írója hangsúly fektet a szövetség szertartásos megújítására, egyrészt ennek
saját jelentőségéért, és másrészt a mózesi parancs teljesítéséért, melyet
gondosan megőríztek. Mózes neve ötször fordul elő e néhány versben. 5 Móz 27
képezi az alapját az itt leírt cselekménynek. Különféle részei voltak ez
ünnepélynek.
1) Egy oltárt
építettek, éppúgy, mint egykor Ábrahám és a többi pátriárkák is emeltek
oltárokat, mikor az ígéret földjére bementek.
2) Áldozatokat mutattak
be az oltáron - égő áldozatokat és hála
(közösségi) áldozatokat. Ez utóbbi áldozatból a nép közösen együtt evett.
3) Józsué felírta kövekre a Mózes törvényét (v.ö. 5. Móz
27,2-7). Az egész nép láthatta az Úrral kötött szövetség kitételeit.
4) Felolvasták az
áldást és az átkot, azokra nézve, kik megtartják, illetve megszegik a szövetség
törvényét. Közben a nép a két hegy oldalán állott, s a frigyláda annak
hordozóival együtt a középen volt.
Az
Úr a föld meghódításának első győzelmeit megadta népének. Miként Egyiptomból
való kijövetelük után útjuk a Sinai hegyhez vezetett, és a ott szövetséget
kötött velük, úgy most, a földre való belépés után útjuk a Garizim és Ebál
hegyéhez vezetett. A nép átkot mondott magára, amennyiben a törvény áthágóivá
válnak, és ugyanakkor emlékeztették magukat mindarra az áldásra, mely az
engedelmesség nyomában jár. Ez nem az egyetlen eset, amikor a szövetséghez való
elkötelezettség megújíttatott (lásd a 24. részt). Szükség volt, hogy a nép
gyakran megújítsa ígéreteit Isten iránt, mint az Ő népe.
Tanulságok:
I, Sokkal jobb várni
Isten ajándékára, mint elvenni azt, amit megtiltott. Isten a megfelelő időben
megadja népének mindazt, mire szüksége van.
II, A keresztyének
számára ma szintén van egy áldozat, mely megszilárdítja a velük kötött szövetséget.
„Közösségi étküket“ (az úrvacsorát) úgy veszik magukhoz, mint ami arra
az áldozatra emlékeztet.
III, Ismerjük-e mi is úgy
szövetségünk pontjait, miként Izráeliták, kik folytonosan emlékeztettek az
övékre?
IV, Szükségünk van az
Úrral való szövetségünk rendszeres időközökben való megújítására, hogy
hűségesek maradhassunk Hozzá.
9.
RÉSZ:
A GIBEONITÁK
CSELVETÉSE
Az
Úr nevének kihirdetése a föld szívében, mint aki Izráel Istene, úgy tűnik, arra késztette a környező pogány
törzseket, különösen a föld déli részén levőket, hogy egyesült támadásra
szövetkezzenek Izráel ellen. Volt egy kivétel köztük: Gibeon népe. Isten tervei
e történettel nehezen magyarázhatók. Vannak különböző tényezők, melyeket
megjegyezhetünk:
1) Gibeon lakói
felismerték a harc hasztalan voltát, és elismerték Izráel Istenének erejét.
2) Szövetségre kívántak
lépni Izráellel és ezért cselhez folyamodtak.
3) Józsué és a többi
vezetők részéről nagy hiba volt, hogy nem kérdezték meg az Úr tanácsát e kérdésben.
4) Az adott ígéretek
visszavonhatatlanok voltak, és az izráeliták betartották azokat.
5) A 11:19-20 azt a
benyomást kelti, hogy Kánaán összes népei között egyedül a Gibeoniták voltak
azok, kiknek nem volt megkeményített szívük.
6) A gibeoniták aztán
tovább éltek, külön közösségként Izráelben, egy sajátos megalázott állapotban,
de ugyanakkor közvetlen szolgái lettek az Úr oltárának. Bizonyos értelemben
tehát az ő szolgálatára lettek szentelve, Jerikó zsákmányához hasonlóan. Saul
későbbi túlbuzgóságában azt a hibát követte el, hogy megszegte a gibeonitáknak
tett ígéreteket, és ezáltal ítéletet hozott az egész népre (2 Sám 21).
7) Gibeon volt az a
hely, hol az Úr megjelent Salamonnak.
8) A babiloni fogság
után Gibeon népe részt vett Jeruzsálem újjáépítésében (Nehémiás 3,7).
9)
Talán azt mondhatjuk, hogy az Úr akarata volt
a Gibeoniták megmentése, de az Izráeliták vétke volt, hogy nem kérdezték meg Őt
az első találkozáskor. A kudarc után azonban a nép vezetői nagyon gondosan
őrködtek ígéreteik betartása fölött.
Téves lépéseinket nem tehetjük meg nem történtekké, de vigyáznunk kell,
hogy Isten kijelentett akarata szerint reagálunk azokra.
Tanulságok
1) Akik csak saját
szemeik és tulajdon látásuk szerint ítélnek, és nem keresik az Úr akaratát,
gyakorta fogják majd látni, hogy Isten akaratán kívül járnak.
2) Egy engedetlenségi
cselekedet nem tehető jóvá további engedetlenséggel. Akik nehéz körülmények
között találják magukat saját bűnük következményeként, azonnal vissza kell
térjenek az engedelmesség ösvényére, és vigyázzanak, ne tetézzék bűnüket.
10.
RÉSZ:
A DÉLI
KIRÁLYOK LEVERÉSE
1-28
versek
A
gibeonitáknak Izráel oldalára való átpártolása lett a végső ok, mely kiváltotta a déli királyok szövetségét
Izráel megtámadására. Eddig az izraeliták támadtak, s voltak a harc
kezdeményezői. A gibeonitákkal kapcsolatos tévedésük alkalmat szolgáltatatott
egy azonnali szabályszerű ütközetre. De az Úr biztosította Józsuét a győzelem felől (8.vers). Az Úr részvétele
a harcban nemcsak abból tűnik ki, hogy megerősítette népét, hanem közvetlen
beavatkozásaiban is. A nap és hold megállása a legdrámaibb dolog volt ez események
közt, és a századok folyamán különféle magyarázatokat eredményezett. Tudományos
ismereteinkkel összhangba hozni a történteket továbbra is probléma marad, ámde
nem olyan probléma, mely aggasztaná a hivőket.
Van
egy pár dolog, ami határozottan leszögezhető a fejezet alapján:
1) Isten a természeti
erők felett is Úr, és képes a természet normális folyamatait is megváltoztatni
népe megáldása érdekében. Isten nem foglya tulajdon teremtett világának.
2) Isten egy hosszabb
napot adott Józsuénak ez alkalommal, azért, hogy különleges munkáját bevégezze.
3) Ezt úgy kell
tekinteni, mint egy rendkívüli cselekedetet, és egyedülállónak kell lennie.
4) „Vitéz harcos az
Úr“, és e kanaánita királyokkal vívott háború előízét adta annak a háborúnak,
melyet viselni fog minden igazságtalanság ellen, a világ végén (az itt használt
képek megtalálhatók az Utolsó Napokra szóló prófétai írásokban).
5) Krisztus úgyszintén
képes uralkodni a természetvilágon (Márk 4,39).
Az
öt király úgy gondolta, menedékre talált, de menhelyük sírhelyüknek bizonyult
(v.ö. Jelenések 6,15-16). Az ellenség
üldözését nem késleltethették az elfogott királyokkal való elbánással. Józsué és a nép vezetői együtt vettek részt
a királyok ünnepélyes kivégzésében; az izráeliták ezáltal bátorságot
merítettek, hogy Isten valóban népe oldalán van.
10,29
- 11,23:
AZ ÉSZAKI
KIRÁLYOK LEVERÉSE
A
déli királyok koalíciójának leverése után Izráel előre nyomulhatott az egész
déli területre. Libna, Lákis, Eglon, Hebron és Debir hirtelen elestek. E
hadjárat után a sereg visszatért állandó szálláshelyére, Gilgálba, és készen
állt a honfoglalás következő lépésére.
Most az
északi királyok szövetkeztek az Izráel elleni harcra. Bizodalmuk
előrehaladott hadi technológiájukban volt (szekereikben). Az Úr külön ígérettel
biztosította népét, hogy ez nem fog az ellenség győzelméhez vezetni, s
ugyanakkor utasította Józsuét, miként fogadja ez új fenyegetést (11,6).
Izráelnek nem volt szabad használnia az ő hadi felszerelésüket.
Az
egész sereg kiment a harcra, és az ÚR megadta a győzelmet. A pusztító hadjárat
a határon belül kellett történjen. Amennyire csak lehetséges volt, a legyőzött
városokat Izráel jövőbeli használatára való tekintettel kellett megőrizni.
A
hódító folyamat hosszabb időbe került, mint amennyire szükség volt (lásd
11,28). Józsué mindent Mózes parancsa szerint cselekedett, és maga az Úr
keményítette meg azok szívét, akiket pusztulásra rendelt. Az Anák fiai
különösen meg vannak említve. Az óriásoknak az a faja volt ez, mely a kémeket
egykor arra késztette, hogy elkeserítő híreket vigyenek a földről (4Móz 13,28).
A kezdeti honfoglalás szakaszának befejezését jelzik ők. Úgyszintén helyénvaló
volt, hogy az ő területük végül is Káleb és családja által legyen elfoglalva
(14,13-15). Általánosan szólva most már az egész föld Izráel tulajdona lett.
Tanuljuk
meg:
1) Isten népe nem
használhatja az ellenség fegyvereit, mert úgy hadi felszerelésében bízna, s nem
az Úrban.
2) Isten népe nem
viselkedett barbár módon, s nem bocsátkozott szükségtelen pusztításokba.
3) Amikor Isten egy
népet háború általi pusztulásra rendel, már addig is makacs szívüket úgy
megkeményíti, hogy egyáltalán nem keresik a békét.
4) Azok a dolgok,
melyek a legnagyobb félelmet keltenek Isten népe szívében, kivétel nélkül,
teljességgel az Ő uralma alatt állnak. Vannak-e óriások életünkben, melyek nehezményezik
az Úr iránti engedelmességünket?
5) „A föld megnyúgovék
a harctól“ - milyen nagy áldás a béke egy nemzet életében!
12 -
13. RÉSZEK
TERÜLETEK, MELYEKET
MÉG EL KELL FOGLALNI
A
már legyőzött királyok és városok hosszú felsorolása alapján Izráel biztos
reménnyel lehetett a végső győzelemben. De az Úr ismét megújította erre
vonatkozó ígéretét, tekintettel Józsué előrehaladott korára, és a sok földre,
mely még nem lett teljesen elfoglalva Izráel által (13.rész). Akik eddig
Józsuéban bíztak, most magukévá kellett tegyék az ÚR igéreteit. „Én magam űzöm ki őket“. Isten képes
munkálkodni Izráelen keresztül, de akár közvetlenül is tervének
megvalósításában.
Isten
ígéreteiben való hit nyilvánult meg a földnek a törzsek közti kiosztásában. A
Mózes által adott osztályrészek a Jordán túlsó oldalán most ismételten
megerősítettnek. Senkinek sem volt szabad elfelednie, hogy ez a terület
úgyszintén hozzátartozott ahhoz a földhöz, mit az Úr adott Izráelnek.
Lévi
törzsének nem volt területi öröksége. Ez a dolog újra és újra ismételve van az
igében. Ők Isten szolgálatára szenteltettek, és a nép által felajánlott
áldozatokból fognak élni. Mózes meghatározta megélhetési alapjukat: a tizedet
és az áldozatokat. De az Úr maga volt az igazi biztosíték fennmaradásukra. A
későbbi fejezetek részletesen leírják, hol kellett élniük. Nem volt szabad egy
területre tömörülniük, hanem az egész nép között széthintve kellett éljenek.
A
föld kiosztásával együtt nagy felelősség is hárult rájuk. 13,13 nagy
figyelmeztetést tartalmaz. Ha nem folytatják a megkezdett győzelem
továbbvitelét a még életben levő kanaániták kipusztításában - ez által azoknak
bűnös szokásai melyek miatt magukra vonták Isten haragját, nemsokára
meghonosult szokássá válnak Izráel életében is.
Tanulságok:
1) Az előrehaladott kor
kell emlékeztessen minket a még el nem foglalt területekre, úgy személyes
életünkben, mint szolgálatunkban.
2) Isten népe szüntelen
figyelembe kell tartsa egységét, de ugyanakkor nem szabad megfeledkezzen egyéni
felelősségeiről sem.
3) A megkezdett
győzelmek útján való megtorpanás oly befolyásokat eredményezhet, melyek végül a
kanaániták bűneit hozzák létre Isten népe életében.
4) Ha mi „a hivők
egyetemes papságjogát“ élvezzük, úgy hogyan kell alkalmaznunk a lévitáknak a
földdel és lakóhelyükkel kapcsolatos alapelvüket saját életünk számára?
5) Ha pásztorokat
látunk ma, mint Léviták utódait, foglalkoztat-e minket az ő ellátásuk s
fenntartásuk úgy, miként Istent foglalkoztatta az Ótestamentumban?
14 -
15 RÉSZEK
KÁLEB ÉS
JÚDA ÖRÖKSÉGE
Józsué
továbbra is hűséges maradt az Úrhoz, vezetői helyzetében is.
Káleb,
az egykori másik hűséges kém, teljes szívvel követte az Urat 45 éven át, ama
naptól fogva, hogy bizonyságot tett a föld megkémlelésekor. Hitvallása nem
szalmaláng volt. Józsuéhoz hasonlóan, Káleb is rendkívül nagyra értékelte az
Igét, ígéretet, mit az Úr kijelentett Mózes által. Most érkezett el számára az
idő, hogy hivatkozzék a neki adott különleges ígéretre. A föld, melynek
megkémlelésekor hite kiállta a próbát, most örökségévé válhat. 85 évesen is,
még mindig harcrakész volt. A föld, melyre igényt tartott, Juda belterületébe
esett, és e törzs is támogatta kérelmét Józsué előtt.
Káleb
tisztelettel folyamodott Józsuéhoz, de ugyanakkor határozottan emlékeztette őt
az Úr szavára, mely iránt úgy a nép, mint a vezető egyaránt engedelmességgel
tartozik. Káleb még mindig bízott az ÚR erejében, hogy képes kiűzni az
óriásokat. Leánya és veje (ki egyben unokaöccse is volt), nyilván nem csupán
egy földterületet örökölt az övéből, hanem úgyszintén az övéhez hasonló
bátorságot és hitet tanúsítottak. A kútforrásokra tartott igényük kifejezik
eltökéltségüket, hogy Negeb (a száraz déli föld) száraz helyeit tejjel és
mézzel folyó földdé változtassák.
A
Judának jutott nagy terület (akárcsak egyéb helyek is e könyvben) kimutatható a
térképen. E terület sok olyan várost foglal magában, melyek egykor a
filiszteusok foglaltak el, s már régtől fogva az ő tulajdonukban van. De a
legnehezebb pontot Juda örökségében Jeruzsálem jelentette, mely a Benjáminnal
közös határ mentén feküdt. Egyik törzs sem volt képes kiűzni a jebuzeusokat,
mígnem Dávid, Juda igazi királya át nem vette az uralmat. Csak akkor ébred Juda
igazi mivoltának tudatára, mint királyi törzs, előrevetítve Dávid még nagyobb
Fiának képét, Jézus Krisztus dicsőségét.
A
mód, melyben Kirját Arba bevételének története fel van tárva itt (15,13),
illetve Birák 1-ben és Józsué más, korábbi fejezeteiben, kell hogy tudatosítsa
bennünk a héber történelem-elbeszélés techikáját, óvatosakká kell tegyen
bennünket, hogy ne ragadjunk le az események apró részleteinél, melyek
nincsenek világosan kifejtve az Igében.
Tanuljuk
meg:
1, Ha egy alkalommal
hűséget tanúsítottunk az Úr iránt, ez az ÚR iránt való teljes szívvel való odaszánásba kell torkolódjék, életünk
hátralevő idején.
2, Örökségünket fogjuk
megtalálni azokban a körülményekben, melyek között hitünk kiállta a próbát.
3, Káleb hitét egész
törzse tisztelettel nézte, és gyümölcsei megmutatkoztak közvetlen családi
körében. Létrehoz-e a mi hitünk állhatatossága is hasonló hozzáállásokat?
16 -
17. RÉSZEK
EFRAIM ÉS
MANASSÉ ÖRÖKSÉGE
Ezek
a fejezetek a föld további elosztásáról számolnak be, arról az osztályrészről,
mit az Úr Efraimnak és Manassénak jelölt ki. József két örökséget kapott!
A
terület pontos földrajzi meghatározása bonyolult, de akik érdekeltek efféle
kutatásban igénybe vehetnek más kommentárokat.
Jó
dolog volt ismerni Isten népének örökségük teljes kiterjedését, és annak
határait. Manassé már részesült bizonyos örökségben a Jordán keleti oldalán.
Czelofád leányai örökséget kaptak. Az ÚR földje nem csak az Úr fiaié, hanem
leányaié is.
Miként
a többi törzsekkel történt, úgy Efraim és Manassé is kudarcot vallott a
kanaánita pogányok teljes kiűzésében. Azonban szolgaságra szorították őket. De
rabszolgákként is, még mindig képesek voltak bevezetni Efraimot és Manassét az
ő istentelen szokásaikba, és e rabszolgaságra-szorító politika gyümölcsei
láthatók lesznek majd az északi királyságban, Izráel történelmében.
Józsué
maga is efraimita volt; és valószínűleg ezért igényeltek a József fiai
kiegészítést örökségükhöz. De az elosztás nem állt Józsué hatalmában. A
sorsvetés azt jelentette, hogy az elosztás az ÚR kezében van. A két törzs nem
volt számra nézve nagyobb, mint a többi törzsek, és a 17,16 megmutatja a dolgok
igazi állapotát. A kiosztott terület bizonyára bőven elég volt az egész
törzsnek, de a terület meghódítása és birtokbavétele nem volt könnyű feladat.
Tehát könnyebbségért folyamodtak Józsuéhoz. Józsué kihangsúlyozta, hogy a
határmenti hegység meghódítható, ha Isten erejébe vetett hittel hadakoznak.
Tanulságok:
1) Kiűztük-e a mi
örökségünkből, vagy csupán leigáztuk s nem pusztítottuk el azokat a bűnöket,
melyek később elejthetnek minket?
2) Könnyebb szolgálatra
vágyunk-e annál, mint amit az ÚR adott nekünk?
3) Elégedetlenek
vagyunk-e az Úrtól nekünk adott osztályrésszel, mivel visszariadunk a győzelmet
kivívó harctól?
18 -19
RÉSZ
A FÖLD
TÖBBI RÉSZÉNEK KIOSZTÁSA
A
Találkozás Sátra Silóban lett felállítva. Évek hosszú során át ez képezte a
központi istentiszteleti helyet, mely egyesítette az összes törzseket. Ez volt
a jele annak, hogy az Úr most már népe között lakozik, s valóban az egész föld
az Ő uralma alatt áll.
Azonban
a harcban kinyilvánított kezdeti buzgóság alábbhagyott, s emiatt Józsué méltán
dorgálta meg őket. Nyilván azok a
törzsek, melyek számára még nem osztatott ki osztályrész vonakodtak a leigázó
faladattól, mely előttük állt. A béke, melynek a föld általában évezett,
nyilvánvaló a biztonságos utazásból, melyen a huszonegy ember bejárta, s
felmérte a területet. Az ő feladatuk az volt, hogy kijelöljenek nagyjából hét
egyenlő részt a többi törzsek által még el nem foglalt területből. Aztán
Silóban, az ÚR előtt, Józsué és Eleázár, a főpap, a törzsek vezetőivel együtt
sorsot vetettek. A sorsvetés pontos lefolyása nincs feljegyezve, de valószínű,
hogy az Urim és Tummim használatával történt (v.ö. Ezsdrás 2,63). Jegyezd meg,
hogy tulajdonképpen a felosztás az Úr által történt (v.ö. Péld. 16,33).
Benjámin,
mely fizikailag Józsefhez volt csatolva, de lelkileg Judához és a királysághoz,
József és Juda között kapott osztályrészt. Júda osztályrészének nagy része,
melyet még nem foglalt el, Simeonnak lett adva. A jövő során aztán Simeon beolvadt Judába, úgy, ahogy azt Jákób
egykor megjövendölte (1 Móz 49,7).
Dánnak
nem sikerül leigázni a számára kisorsolt területet, és ezért a távoli északra
vándorolt. Ez Józsué halála után történt, és Bir 18.-ban található leírva. Ekként Dán legtávolabb került a központi
istentisztelettől és az Úr jelenlétét bizonyító frigyládától. Nem meglepő hát,
hogy Dán a bálványimádás központjává lett. A harcban való kudarcuk az egyik
helyen azt eredményezte, hogy lelki vereségüket magukkal vitték új lakóhelyükre
is. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a hódítás győzelme szorosan
összetartozott az Istenbe vetett hittel, minden törzs esetében. A frigyládának
nem kellett többé harcba mennie (az 1 Sám 4-ben beállt veszedelemig), de az Úr
maga még mindig harcolt népe oldalán.
Józsué,
Kálebhez hasonlóan birtokba vette személyes örökségét, megépítette a várost, s
letelepedett benne.
Tanulságok:
1) Az Úr, és az Ő
jelenlétének jelei képezik az egyesítő tényezőt minden szétszóródott gyermeke
számára.
2) Ha osztályrészünk
több, mint amennyire szükségünk van, úgy lehet az Isten áldása, mit nálunk tett
le, más testvéreink számára.
3) A lelki és erkölcsi
bukás nem hozható helyre egyszerűen csak úgy, hogy más helyre költözünk.
4) Akik távol élnek
Isten jelenlétének szentségétől, könnyen hitetlenekké válnak.
5) A hűséges szolgálat
megkapja jutalmát az Úrtól.
20 -
21 RÉSZ
A MENEDÉKVÁROSOK
A
menedékvárosok az Üdvözítőnek az Ótestamentumban elénk tárt legvilágosabb
előképei közé tartoztak, és az Újtestamentumban is említést találunk róluk
(Zsid 6,18, v.ö. 5 Móz 4,42 ).
Józsué
folytatta Mózes munkáját; Mózes kijelölt már három menedékvárost a Jordán
keleti oldalán, s most Józsué ezekhez mérten még három várost választ (lásd a
térképet).
Csak
a nem-szándékos gyilkosok számíthattak menedékre. Megérkezésekor a menekülőt
kikérdezték a város vénei a kapuban. Ha a városba befogadták, úgy mentve volt a
vérbosszuló üldözésétől.
Mindegyik
menedékváros a léviták városa volt, és szoros kapcsolat állt fenn a
menedékbiztosítás és a papi szolgálat között. A menedékbiztosítás a főpap
életének idejére korlátozódott. Csak a főpap halálakor térhetett vissza a
menekült a saját városába. Amíg a menedékvárosban élt, napi szükségleteiről
gondoskodtak. Tulajdonképpen ideiglenesen ő is az Úrnak szenteltetett, a
lévitákhoz hasonlóan. Úgy tűnik azért is vizsgálta felül a város tanácsa, hogy
megállapítsa, ha joga van-e a szentségekkel élni. Ez a lehetőség adott volt úgy
az izraeliták, mint a jövevények számára is.
A
léviták városainak kisorsolásával a föld felosztása végetért. A léviták
mindeddig türelmesen vártak, míg végül róluk is gondoskodás történt. Ekképpen a
léviták szét lettek szórva az egész nemzet közé, mint a nép tanítói és
pásztorai.
A
21, 43-45 összefoglalását képezi a honfoglalás és letelepedés történetének. Az
Úr személye emelkedik ki a ezekben a versekben. Ő az, aki a földet adta; Ő adta
a nyugodalmat; Ő ítélte pusztulásra az ellenséget; egy ígérete sem esett el,
nem maradt beteljesületlenül. Olvasó! Ez az Isten a mi Istenünk is!
Tanuljuk meg:
1) Jézus a mi menedékvárosunk.
Ő az a Főpap, aki meghalt, és teljes szabadságot adott mindazoknak, kik hozzá
menekültek, mint legvétkesebb bűnösök.
2) Elmondhatjuk-e, hogy
az evangélium bizonytétele, és az igeszerinti pasztorálás és tanítás szolgálata
éppúgy kiterjedt földünkön, mint ahogy ezt Isten akarta Izraelnél?
3) Istennek egy ígérete
sem hullt a porba. Tartunk-e igényt ezekre az ígéretekre, és van-e hitünk, s
megfelelő engedelmes magatartásunk ezekre nézve?
22.
RÉSZ.
A KELETI
TÖRZSEK HAZATÉRÉSE
Az
utolsó három rész búcsúzásokat ír le. Ez a fejezet a Jordános túli katonaság
leszereléséről beszél. Sok éve már annak, hogy ott hagyták családjukat,
házukat, azért, hogy testvéreiknek segítségül legyenek a harcban. Tökéletesen
engedelmeskedtek az Úrnak. Jövőbeli lakhelyük a Jordán túlsó részén lesz, s
ezért Józsué figyelmeztei őket, hogy maradjanak hűségesek az Úrhoz mindenben.
Nagy
gazdagsággal tértek haza. De első tettük
Izrael többi törzseinek megütközését váltotta ki, kik még Silóban, a
szentsátornál egybegyűlve voltak. Úgy tűnt nekik, mintha a Jordánon túli törzsek
máris elhagyták volna az Urat, és oltárt állítottak egy más istennek. Azonnali
reagálásuk a harcra készülés volt, azonban gondjuk volt arra, hogy mielőtt
bármit tennének, alaposan megvizsgálják a hallott hír hitelességét. A törzsek
képviselői a találkozásra Fineás vezetése alatt mentek, kinek az Úr iránti
hűsége kétségbevonhatatlan volt. A Jordánon túli vezetők megmagyarázták, hogy
az oltárt az Izrael többi törzseivel való egység bizonyítékaként építették, és annak
jeléül, hogy ők úgyszintén a Silóban levő oltárnál imádták az Urat. Az oltár
tehát nem a hitszegés jele volt, hanem épp a hűség bizonysága.
Van
néhány jellegzetes dolog, mit megjegyezhetünk e történetből:
1) Nem volt kifejezett
parancs az Úrtól egy ilyen emlékeztető-(bizonyság) oltár felállítására, mégis,
a Jordánon túli törzsek nem hibáztatva cselekedetükért.
2) Mindkét résznél
buzgóság volt az egység megőrzéséért, de a találkozás előtt az egyik fél
gyanakvással megkérdőjelezte a másik hűségét.
3) Mindkét fél
rettenetes veszélynek tartotta a hittől való elpártolás lehetőségét, és
lépéseket tett ennek megelőzésére.
4) A valódi egyesítő
tényező nem vérszerinti kapcsolatuk volt, hanem az Úr imádásának helyes
gyakorlata.
5) A nemzet egységét,
mint Isten népének egységét, szüntelen meg kellett tartani. Az egyik fél bűne
Isten büntetését vonja az egészre, mégha földrajzilag egymástól távol élnek is.
6) A félreértések eltávolítása nagy örömet
szerzett. A hűség bizonysága, s a másik fél jó-szándékának hallgatólagos elfogadása
azt jelentette, hogy az Úr nem hagyta el népét.
Tanuljuk meg:
1) Az Úr iránti
buzgóságunkban hajlamosak vagyunk hívő testvéreink vádolására, akik úgy
látszik, hitetlenekké váltak; de nem szabad elhamarkodottan ítélnünk, míg a
hallott dolgokat alaposan ki nem vizsgáltuk, és személyesen fel nem vettük a
kapcsolatot velük.
2) Vannak, akik oly
módon igyekeznek megőrizni Isten népe bizonyságtételének egységét és igazságát,
melyek érthetetlenek mások előtt, és nincs rá világos parancs az Úrtól.
Ilyenkor az indítékot és szándékot kell figyelembe vennünk, megértenünk, mégha
magával a cselekménnyel nem értünk is egyet.
3) Mindig örvendenünk
kell, mások bebizonyult hűségén; és tudnunk kell, hogy a hívők egysége az Úr
iránti hűségben világos jele, hogy velük van az Úr.
4) A múltban átélt
engedelmességbeli kudarcok és ítéletek elővigyázatosakká kell tegye Isten népét jövőbeli eljárására
nézve.
5) Térbeli távolság nem
szabad akadályt jelentsen Isten népének közösség-ápolásában, nem szabad
szakadáshoz vezessen.
23.
RÉSZ.
JÓZSUÉ BÚCSÚJA
Mózeshez
hasonlóan Józsuénak is volt üzenete halála előtt a néphez. Nemsokára e nép
elhagyja Silót, és mindenki igyekszik letelepedni kijelölt örökségében. Mi az
Úr szava hozzájuk, melynek engedelmeskedniük kell a következő hónapokban?
Emlékezniük kell:
1) Miként pusztította
ki az ÚR Kánaán pogány népeit, az Ő népe érdekében.
2) Hogy az Úr továbbra
is velük lesz és kiűzi az ellenséget előlük.
3) Hogy továbbra is
teljes szívvel kell engedelmeskedniük az Úrnak Mózes által adott törvényére, és
semmilyen közösséget sem szabad fenntartaniuk a pogány népek isteneivel.
4) A győzelem
elnyeréséért szeretniük kell az Urat.
5) Hogy Istennek minden
ígéretei beteljesedtek, és ítéleteivel kapcsolatos ígéretei is beteljesednek,
ha Izrael elfordul Tőle.
Az
egész rész Isten tetteinek szemléltetésére összpontosul. Senki se gondolja,
hogy Izraelnek különleges katonai ereje volt. Minden erő az Úrtól volt. Ezért a
népnek nagyon őrködnie kell a vele való közösség megőrzésén. E három szó
különösen fontos: engedelmeskedj, tartsd
meg, szeresd. A legnagyobb veszélyt
Izraelre nézve a környező népek bálványai fogják képezni. A kanaánitákkal
kötött házasság folytán nyitottakká válnak a bálványimádás iránt. Ha Izrael
hűtlenné válik, úgy kivész a földről, s
a föld maga átokká lesz számukra.
Gondold meg:
1) Az Úr uralkodik a
népek felett, uralja azok történelmét,
saját céljainak véghezvitelére.
Az ÚR Jézus, akinek teljes hatalom adatott a nemzetek felett, ezek
történelmét az ő kiválasztott népe érdekében irányítja.
2) A külső és
látszatszerinti engedelmesség nem biztosítja a győzelmet, sem nem kedves az
Úrnak. Ő azt kéri, hogy népe teljes szívvel szeresse őt.
3) Ha igazán megláttuk,
mit tett Isten értünk, hogyne rendelnénk alá magunkat Neki, az Ő szolgálatára?!
24.
RÉSZ.
A SZÖVETSÉG
MEGÚJÍTÁSA SIKHEMBEN
Úgy tűnik, ez a rész más alkalomhoz fűződik,
mint az előbbi. Az esemény Sikemben zajlik le, mely területet egykor Jákob
vásárolt, viszont utódai most már az egész föld birtokában vannak. A néphez
intézett beszéd hasonlít a 23. részben levőhöz, de formailag sokkal
hivatalosabb színezetű. A 23. rész egy szeretett vezér búcsúbeszéde volt. A 24.
rész ünnepélyes, hivatalos megszilárdítása a szövetségnek, az Úr színe
előtt. Ezért az honfoglalás eseménye
Isten népének teljes történelmének összefüggésébe van helyezve.
A
temetések, melyekkel e fejezet zárul, egy korszak végét jelzik. Az Ábrahámnak
adott ígéretek beteljesedtek. A Jákób által megvásárolt földterület Izrael
birtokában került. József reményteljes
bizodalmát valóra váltotta. A Józsué és Eleázár által vezetett harcok
végetértek, saját földjükben, családi örökségükben temették el őket.
A történelmi bizonyságtétel Ábrahámmal indul,
de teológiailag minden, ami történt, Istenről beszél.
Jegyezzük meg ez igéket:
3.v. : „áthozám...
elhordozám... megsokasítám... adám...“
4.v.: „adám...“
5.v.: „elküldém...
megverém... kihoztalak...“
6.v.: „kihoztam...“
7.v.: „az
Úr... homályt vetett közétek... rájok vivé... elborítá... amit cselekedtem...“
8.v.:
„elhozálak... hordozálak...
kezetekbe adám... eltörlém“
10.: „nem
akarám meghallgatni... megszabadítálak kezéből“
11.v.: „kezetekbe
adám“
12.v.: „elbocsátám...“
13.v.: „adék
néktek...“
Amikor
itt Istenről azt olvassuk, hogy „elküldött“ ez ítéletét jelenti, amikor pedig
azt, hogy „kihozott“ ez áldást jelent. Az egész föld Istentől való ajándék volt
népe számára. Isten tetteinek felsorolása azzal a céllal történt, hogy hitet és
hálát keltsen a nép szívében. A nép e beszédből megérthette, hogy minden áldás,
melyben részesedtek teljesen Istentől van, éspedig minden kegyelem. Ezért illő,
hogy teljes szívvel féljék és szolgálják az Urat.
Aztán
Józsué hivatalos választás elé állítja őket. Három választék volt eléjük tárva:
őseik istenei, szomszéd népek istenei, vagy az Úr. A nép Isten tetteinek egy
újbóli felsorolásával, és az ő szolgálatára való eltökéltséggel válaszolt.
Józsué ismét szól hozzájuk, s kihangsúlyozza Isten szentségét, kimutatva, hogy
lehetetlenség bűnös szívvel Istent szolgálni. Erre a nép ismételten
elkötelezett hűséget ígér.
Ez
ünnepélyes, liturgikus-féle párbeszéd további részében a nép átkot kér magára,
amennyiben megszegi hűség-esküjét, vagy elmulasztja eltávolítani az idegen
isteneket (amint tette egykor Jákób is ugyanezen a helyen, 1Móz 32,2-5). Aztán
ez ünnepélyes szövetségkötés írásba
foglaltatott, és egy követ állítottak ennek emlékére. Ez a kő fog
kiáltani, ha Izrael elhagyja az Urat. (v.ö. Luk 19,40) Józsué volt az első, ki
teljes hűséget ígért a szövetség
Istenének, és egyben házanépe hűségéről is kezeskedett.
E
könyv üzenetét megfelelő módon foglalja össze a 115 zsoltár e szavakban: „Nem
nékünk, Uram, nem nékünk, hanem a te nevednek adj dicsőséget a te kegyelmedért
és hívségedért... Izráel! Te az Úrban bízzál; az ilyenek segítsége és pajzsa
ő.“
Tanulságok:
1) Istennel való
közösségünk régen tett ígéreteinkre alapszik, vagy folytonosan, naponkénti odaszánásunkkal megerősítjük, hogy mi az
Urat akarjuk szolgálni?
2) Józsuéhoz hasonlóan
körültekintők vagyunk-e az új hivők megvizsgálásában, lelkükre kötve Istennek
szentségét és féltékeny voltát, mielőtt elfogadnánk az Úr szolgálatára való
igényüket?
3) Vigyázunk-e eléggé
bizonyságtételünk elmondásánál arra, hogy Isten dicsőítessék, s ne mi magunk?
4) Elmondhatjuk-e mi
is, hogy házunk népével együtt az Urat szolgáljuk?
5) E szövetség és
ígéret megerősítést nyert azáltal, hogy a hűséges szolgák azon a földön
temettettek el, amint az Úr előre megmondta. Míg a nép rájuk emlékezett,
hűséges maradt. A mi új szövetségünk egy üres
sír által lett megerősítve, és a mi Józsuénknak azon ígérete által, hogy
szüntelen velünk marad, s bevezet minket a lelki, mennyei Kánaánnak
Ígéret-földjére. Hogyan lehetnénk tehát hűtlenek?